Aangepaste Onderwijs Ontwerpcyclus Zuyd

Anderhalf jaar geleden heb ik aandacht besteed aan twee ontwerpmethodieken voor blended learning van hogescholen. Van één van die methodieken is nu een herziene versie beschikbaar.

Zuyd kende het lectoraat Technologie-Ondersteund Leren dat de Design Cycle for Education (DC4E) had ontwikkeld. Dit lectoraat bestaat niet meer. De ontwerpcyclus is echter geadopteerd door het Expertisecluster Technologie-Ondersteund Leren van Dienst O&O van Zuyd. Zij hebben een aangepaste versie van deze ontwerpcyclus gemaakt. Versie 1 richtte zich voornamelijk op het (her)ontwerpen van modulair onderwijs of op door de opleiding gestuurde vormen van werkplekleren en projecten van Zuyd Professional.

De nieuwe versie richt zich op het ontwerpen van blended modules voor heel Zuyd. Men heeft ook gekozen voor een nieuwe naam: Onderwijs Ontwerpcyclus Zuyd (in het kort: de ontwerpcyclus).

Met de ontwerpcyclus verrijken we een procesmodel voor onderwijsontwerp (zoals het ADDIE-model) met elementen die het ontwerpen van blended learning faciliteren. Het model doet dit door in acht stappen steeds de koppeling te maken naar hulpmiddelen die het ontwerpen van blended learning binnen Zuyd kunnen ondersteunen. Hierbij valt te denken aan ‘best practices’ van blended onderwijs, checklists, tools, templates en overzichten die de docent kunnen helpen bij het kiezen van de best passende technologie in het ontwerp.

De acht stappen zijn:

Ontwerpcyclus met 8 stappen
Bron: https://onderwijsontwikkeling.zuyd.nl/2019/01/10/ontwerpcyclus-versie-2-0/

Naar mijn mening is deze aanpak ook relevant voor andere onderwijsinstellingen. In de uitwerking verwijzen de auteurs naar de eigen leeromgeving en naar eigen formats.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *