Aandachtspunten bij het selecteren van leertechnologieën

Gisteren heb ik aandacht besteed aan een checklist voor het selecteren van eenvoudige leertechnologieën. Ik heb beloofd nog stil te staan bij een aantal aandachtspunten. Bij dezen.

  1. AttentieGa na of jouw organisatie niet al gebruik maakt van een vergelijkbare leertechnologie. Wat is de echte toegevoegde waarde? Voor welk probleem is deze leertechnologie een oplossing?
  2. Ga na of jouw doelgroep in staat is de leertechnologie te gebruiken. Daarbij doel ik niet alleen op betaalbaarheid of ICT-bekwaamheden, maar ook of de doelgroep niet werkt binnen organisaties die het gebruik van dergelijke online tools niet mogelijk maken.
  3. Overleg met collega’s over welke leertechnologieën jullie inzetten, en stem dat af. Lerenden staan er niet op te wachten als ze de ene keer Socrativ gaan gebruiken als student response systeem en de andere keer Kahoot. Je kunt eerst uitproberen, maar maak daarna als team een keuze.
  4. Overdonder je lerenden niet met leertechnologieën. Ook jongeren staan vermoedelijk niet te wachten op tal van applicaties waar zij zich in moeten verdiepen. Gebruik er bijvoorbeeld maximaal vijf.
  5. Zorg voor afwisseling bij het gebruik van leertechnologieën. Als je elk hoorcollege start met Socrativ om de voorkennis te activeren, dan werkt dit ook niet motiverend. Gebruik ICT bijvoorbeeld ook niet alleen voor instructie, maar voor verschillende typen leeractiviteiten.
  6. Selecteer bij voorkeur leertechnologieën die je kunt embedden binnen de leeromgeving van de organisatie, en/of waarvoor lerenden niet apart hoeven in te loggen. Paddlet en TodaysMeet zijn voorbeelden van applicaties die je kunt ‘inbedden’ (mits de digitale leer- en werkomgeving die optie ondersteunt).
  7. Ga na of er een kwalitatief goed open source alternatief is. Niet zo zeer uit het oogpunt van kosten, maar uit principe.
  8. Wees bereid om voor services te betalen. Ook bij ‘gratis applicaties’ betaal je een prijs. Al is het alleen al de instabiele beschikbaarheid die leidt tot frustraties.
  9. Voer de dialoog met de ICT-afdeling over zaken als veiligheid, privacy en inbedding binnen de ICT-architectuur.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *