Aandachtpunten bij de invoering van tablet’s

Er worden steeds meer ervaringen gedeeld over de invoering van tablet’s in het onderwijs. In de meeste gevallen gaat het daarbij om iPad’s. De ‘lessons learned’ zijn echter relevant voor alle tablet’s. Zelfs ook vaak voor andere apparaten.

Best Practices for Deploying iPads in Schools benadrukt bijvoorbeeld het belang van professionalisering van docenten, maar geeft ook aan dat iPads intuïtief genoeg zijn om er mee aan de slag te gaan.

Het artikel bevat verschillende suggesties rond de invoering van deze apparaten. Zo pleit men voor het schrijven van een whitepaper waarin wordt beargumenteerd waarom is gekozen voor iPads in het onderwijs. Daarnaast wordt gepleit voor een ‘Responsible Use Policy‘ (te verstrekken via de iBooks App). Andere tips zijn bijvoorbeeld:

  • Het verspreiden van foto’s onder lerenden over hoe je zorgvuldig met een iPad op moet gaan.
  • Korte video tutorials.
  • Het houden van tussentijdse evaluaties.
  • Het delen van goede ervaringen van docenten door middel van verhalen op video.
  • Maak lerenden verantwoordelijk voor de systemen in de klas (zoals het netwerk en het smartboard).
  • Laat docenten elkaar helpen.

Eric Lai beschrijf vier redenen waarom de invoering van iPads in het onderwijs kan mislukken:

  1. Verspreid iPads en doe verder niets.
    Als je iPads niet gericht en doordacht gaat gebruiken, dan leidt dat vooral tot ander gebruik zoals ‘afleidend surfen’ en gamen. De auteur noemt als zonden:

    an old-fashioned mindset, a lack of integration into the curriculum and evidently no training for the teachers.

    Hij stelt ook dat je niet persé bent aangewezen op uitgevers om tablet’s in het onderwijs in te zetten. Er zijn veel educatieve apps beschikbaar, en je kunt ook zelf iBooks ontwikkelen. Hij gaat daarbij vrij gemakkelijk voorbij aan de voorbereidingstijd die dit vraagt. Ook zou je je bij het gebruik van tablet’s niet alleen moeten richten op content.

  2. Besteed geen aandacht aan het voorkomen van diefstal en beschadiging.
    Lai geeft voorbeelden van grootschalige diefstal, en 15-25% beschadigde tablet computers. Je zou iPads verplicht moeten verzekeren, meent hij. Verder heb je systemen waarin je iPads beveiligd kunt opbergen. Het leasen van tablet’s is ook een mogelijkheid.
    Eric Lai gaat er hierbij van uit dat de school eigenaar is van de iPad. Ik ken voorbeelden waar sprake is van nauwelijks schade en diefstal, omdat lerenden eigenaar zijn van het apparaat (en het device niet op school wordt bewaard). Eigenaarschap bevordert zorgvuldigheid.
  3. Ontken het belang van het netwerk.
    Je hebt een kwalitatief erg sterk draadloos netwerk nodig om op grote schaal aan de slag te gaan met tablet’s. Veel scholen investeren van te voren in het draadloze netwerk. Een verstandige keuze.
  4. Kies een onvolwassen platform.
    Lai bericht van een school die in 2011 koos voor Samsung Android tablets omdat deze goedkoper waren dan iPad’s en omdat het besturingssysteem meer open was. Zij hadden echter te maken met technische issues en onverklaarbare instabiele apparaten. Samsung bleek uiteindelijk een nieuwere versie van het operating system niet te ondersteunen. Deze problemen lijken vandaag de dag overigens achter de rug te zijn. Er komen ook meer goedkopere alternatieven voor de iPad, schijft Lai.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *