Clay Shirky stelde ooit dat we niet te maken hebben met een overdaad aan informatie, maar met aan gebrekkige mogelijkheden en bekwaamheden om informatie effectief en efficiënt te filteren. Tools die kunnen helpen bij het filteren kunnen volgens mij echter ook leiden tot een ‘filter failure’.
Facebook kent de mogelijkheid om bijdragen te ‘liken’. Bij Netflix kun je films beoordelen, en kun je zien welke films mensen in jouw netwerk waarderen. Heel veel sociale media maken gebruik van een dergelijke functionaliteit.
In feite maken deze waarderingen onderdeel uit van jouw profiel en jouw voorkeuren. Op basis van deze aanbevelingen en waarderingen krijg jij weer suggesties gepresenteerd. Op deze manier kun je de massa online bronnen filteren. Bovendien hebben aanbevelingen en waarderingen economische waarde, omdat aanbevolen producten en diensten eerder worden gekocht.
Tijdens mijn vakantie werd ik o.a. door Hanneke van Stokkom geattendeerd op het artikel I Liked Everything I Saw on Facebook for Two Days. Here’s What It Did to Me. Mat Honan laat hierin zien wat de gevolgen zijn als je blind alle bijdragen via Facebook ‘liked’ (dus bijvoorbeeld ook dramatische verhalen of artikelen waar je het volstrekt niet mee eens bent). Dankzij een gecompliceerd algoritme presenteert Facebook bronnen op basis van jouw online gedrag. De resultaten zijn volgens Honan dramatisch.
Honan’s nieuwsfeed kreeg een volstrekt ander karakter. Op basis van een aantal keuzes, kreeg hij vergelijkbare suggesties te zien. Omdat hij deze suggesties wederom waardeerde, versterkte dit effect zich. Mat Honan kreeg vervolgens vooral berichten van merken en boodschappen te zien, niet meer van mensen en hun boodschappen. Ook kreeg hij vooral suggesties te zien van dezelfde bronnen. Toen hij een pro-Israel bericht waardeerde, kreeg hij vervolgens allerlei suggesties van ‘rechtse’ signatuur te zien.
Honan stelt terecht dat dit probleem verder gaat dan Facebook:
We set up our political and social filter bubbles and they reinforce themselves—the things we read and watch have become hyper-niche and cater to our specific interests. We go down rabbit holes of special interests until we’re lost in the queen’s garden, cursing everyone above ground.
Bovendien worden op die manier geconfronteerd met veel irrelevante informatie. Ook omdat vrienden en volgers via Facebook worden geïnformeerd over de bronnen die jij waardeert.
Honan’s artikel is m.i. een relevante bijdrage op het gebied van ‘mediawijsheid’. Deze bijdrage wijst je nog eens op de wijze waarop sociale netwerken omgaan met waarderingen en aanbevelingen. Het risico van op deze manier filteren is dat het kan leiden tot een ‘tunnelvisie’. Daar moet je je van bewust zijn. Je moet je daarom m.i. niet afhankelijk maken van deze manier van filteren. Volg bewust een diversiteit aan bronnen (sites en personen), bijvoorbeeld met behulp van een RSS feedreader. Durf daarbij ook naar andere interessegebieden te kijken. En wees selectief met waarderingen en aanbevelingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie