Aan welke pedagogisch-didactische richtlijnen voldoet Sophie Scholl op Instagram?

Ik ben niet zo’n heel fanatieke Instagram-gebruiker, maar Sophie Scholl volg ik al een tijdje met veel plezier. Dit account is het initiatief van twee Duitse omroepen die hiermee het levensverhaal van deze verzetsstrijdster levendig voor jongeren willen houden. Je kunt initiatief volgens mij prima binnen geschiedenisonderwijs -wellicht ook bij ‘Duits’- inzetten. In deze blogpost wil ik daarom kijken aan welke pedagogisch-didactische principes dit initiatief voldoet.
Op 9 mei j.l was het honderd jaar geleden dat Sophie Scholl is geboren. Scholl was samen met haar broer Hans tijdens de Tweede Wereldoorlog actief in de verzetsgroep ‘Die Weisse Rose’, die voornamelijk via pamfletten opriep tot verzet tegen de nazi’s. Zij en Hans hebben dit uiteindelijk met de dood moeten bekopen.

Op Instagram kun je Sophie Scholl volgen. Vanaf haar aankomst in München, waar zij gaat studeren, tot aan haar arrestatie op 18 februari 1943. Zij deelt via foto’s met teksten en video’s o.a. haar gedachten over het nationaal-socialisme en over studeren onder de nazi’s. Zij laat ook zien hoe zij betrokken raakt bij het verzet, maar schrijft bijvoorbeeld ook over haar relatie met haar vriend Fritz (die als officier aan het front strijdt).

Docenten geschiedenis zouden dit Instagram-account prima kunnen gebruiken binnen geschiedenislessen over de Tweede Wereldoorlog. Je hoeft zelf namelijk geen Instagram-account om de berichten te lezen. Wel om te reageren, natuurlijk.

Dit initiatief voldoet wat mij betreft namelijk aan de volgende, ‘evidence-informed‘, pedagogisch-didactische richtlijnen voor technology enhanced learning:

  • Gebruik voorbeelden. Aan de hand van het levensverhaal van Sophie Scholl leer je meer over het nationaal-socialisme, het leven onder de nazi’s en het binnenlandse verzet ertegen. Je ziet ook hoe jongeren worstelen met bijvoorbeeld aversie tegen nazi’s en liefde voor het vaderland.
  • Combineer woord en beeld. Het account maakt gebruik van realistische beelden, gesproken woord en geschreven tekst om zaken duidelijk te maken. Beeld en woord versterken elkaar.
  • Betrek lerenden in het oplossen van realistische taken of problemen. Het leven van Sophie Scholl is het startpunt van het leren. De berichten zijn zeer realistisch en authentiek. Je wordt als het ware het leven van Sophie Scholl ingezogen (dit effect zou met VR nog sterker bereikt worden). Al Scholl destijds de beschikking had gehad over sociale media, dan hadden ze die waarschijnlijk gebruikt voor hun verzetsactiviteiten.
  • Investeer in online activiteiten die de motivatie van lerenden vergroten. Het initiatief voldoet hier enigszins aan omdat lerenden een behoorlijke mate van controle hebben over welke berichten zij echt willen bekijken/lezen. Verder kun je ook interacteren met Sophie Scholl, al heb je daar dus een Instagram-account voor nodig. In verband met de AVG kun je lerenden daartoe niet verplichten. Waarschijnlijk hebben veel lerenden wel al zo’n account. Maar ook dan kun je heb niet via een opdracht vragen om te reageren.
  • Investeer in online activiteiten die gericht zijn op het genereren van betrokkenheid en verbondenheid. De betekenisvolle berichten bevorderen waarschijnlijk ‘engagement’ van lerenden. Dit hangt waarschijnlijk ook af van de opvattingen en attitude van lerenden ten aanzien van de Tweede Wereldoorlog.

Andere pedagogisch-didactische principes, zoals voorkennis activeren en lerenden actief laten verwerken van de inhoud, kun je dan bereiken met aanvullende leeractiviteiten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *