Waarom zouden lerenden geen gebruik maken van een AI-tutor?

Gisteren deelde Tom Naberink de eerste tussenresultaten van een pilot met AI-docenten bij Varendonck College. Daaruit blijkt dat betrekkelijk weinig leerlingen gebruik maken van de AI-docenten. Diverse verklaringen schoten door mijn hoofd. In deze blogpost zet ik deze verklaringen op een rij. Ik probeer ook suggesties te doen voor acties

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Samenvattingen maken met behulp van AI: voordelen en risico’s

Deze kritische bijdrage van Martin Weller gaat over een toepassing van generatieve AI die ikzelf dagelijks gebruik: het maken van samenvattingen. Weller ziet de waarde hiervan, maar beschrijft ook risico’s (die ik weer graag deels nuanceer). This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Manifest met een overzicht van positieve en negatieve aspecten van leren en generatieve AI

Een groep van 45 internationale onderwijsonderzoekers heeft een manifest geschreven met de voor- en nadelen van generatieve AI voor leren, opleiden en onderwijs. Als je de discussie en publicaties rond dit thema volgt, dan bevat het manifest weinig nieuws. Toch vormt dit document een mooi overzicht van vijftien voordelen en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek laat zien: generatieve AI kan docenten fors tijd besparen bij lesvoorbereiding

Recent onderzoek laat zien dat docenten flink wat tijd kunnen besparen door toepassingen als ChatGPT te gebruiken bij het voorbereiden van lessen. Wat zou de impact op werkdruk zijn als generatieve AI voor meer werkzaamheden zou zijn gebruikt? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het onderwijs

Via een app-groep over AI in het onderwijs werd onlangs de Gids voor schoolleiders: hoe beleidsmatig én praktisch om te gaan met Generatieve AI in het voortgezet onderwijs gedeeld. Deze gids helpt je ook na te gaan in welke mate je al bezig bent met generatieve AI (van ‘niet’ tot

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe het brein context gebruikt bij besluitvorming en leren

Het menselijk brein lost voortdurend dubbelzinnige situaties op door gebruik te maken van context. Onderzoekers van de Universiteit van Californië – Santa Barbara hebben volgens ScienceDaily onderzocht hoe twee hersengebieden samenwerken om deze taak uit te voeren: de orbitofrontale cortex (OFC) en de hippocampus (DH). Wat betekent dit voor leren,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een balans zoeken tussen de voordelen en risico’s van (generatieve) AI

In hun artikel “Striking a Balance: Navigating the Ethical Dilemmas of AI in Higher Education” onderzoeken Katalin Wargo en Brier Anderson hoe onderwijsinstellingen (generatieve) AI kunnen inzetten zonder belangrijke waarden uit het oog te verliezen. Ze richten zich op drie hoofdthema’s: sociale gelijkheid, duurzaamheid en een mensgerichte aanpak. De centers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder