Potentie van synchroon online leren

We beschikken over steeds meer mogelijkheden om plaatsonafhankelijk, maar tijdgebonden, te leren. Dit zogenaamde synchrone online leren kan beperkingen van zogenaamde vormen van asynchroon leren helpen ondervangen.

Synchroon online leren
Foto: jencu

Je kunt het je bijna niet meer voorstellen. Maar een jaar of tien geleden was online leren praktisch hetzelfde als plaats- en tijdonafhankelijk -asynchroon- leren (chat uitgezonderd). Dankzij breedband internet en de opkomst van krachtige applicaties kunnen we anno 2015 ook via geluid en beeld met elkaar communiceren, en ook leren.

Er komen ook steeds meer applicaties bij, die bovendien veelal via mobiele apparaten kunnen worden gebruikt voor synchroon leren, en waarvoor je geen aparte software meer hoeft te installeren.

Debbie Morrison beschrijft de potentie van synchroon online leren, en gaat ook in op didactische aspecten:

  • Deze toepassingen halen deelnemers aan online leren uit hun isolement.
  • Online leerervaringen worden persoonlijker.
  • Je hebt meer mogelijkheden voor ‘empowerment’ van lerenden.
  • Synchroon online leren is bij uitstek geschikt voor het bevorderen van zogenaamde ‘Social and Teacher Presence’.
  • Je beschikt over meer mogelijkheden om leren te versterken en te ondersteunen (zoals peer-to-peer leren, meer interactiemogelijkheden of mogelijkheden om snel feedback te geven).
  • Bij online leren geven synchrone online sessies structuur aan lerenden.
  • Je kunt een grote groep lerenden bereiken met bijvoorbeeld een gastcollege.
  • Synchrone online sessies worden vaak gebruikt bij de start van online leren, om het ‘ijs te breken’, en om mensen met elkaar in contact te brengen.
  • Je kunt synchroon online leren gebruiken voor advies en begeleiding.
  • Lerenden kunnen via synchroon online leren op een efficiënte manier besprekingen voeren.

Synchroon online leren is echter ook best complex. We vervallen al snel in het concept van het ‘pratende hoofd’, in plaats van deze technologieën te gebruiken voor daadwerkelijke interactie. Deze manier van leren maakt daarom professionalisering van docenten noodzakelijk, om juist aantrekkelijke en effectieve synchrone online leeractiviteiten uit te kunnen voeren.

Bepaalde (gratis) platforms stellen ook een maximum aan het aantal deelnemers. Volgens Morrison is dat maar goed ook omdat kwalitatief goede discussies veelal in kleinere groepen plaatsvinden (onngeveer 5 personen).

We moeten ook goed nadenken voor welk probleem synchroon online leren een oplossing is. Zeker in ons land waar het niet heel ingewikkeld is om elkaar 1x in de zo veel tijd fysiek te ontmoeten. Uiteraard is het ook lastig synchrone online leeractiviteiten uit te voeren als lerenden zich in verschillende tijdzones bevinden (wat bij MOOCs vaak het geval is).

Naast de meer bekende toepassing voor synchroon online leren ‘Google Hangout’ vermeldt Debbie Morrison ook applicaties die ik nog niet ken: appear.in en meetings.io. Dit zijn applicaties voor meer kleinschalig gebruik.

Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *