Kun je het het sociale zelfsturend vermogen van kinderen vergroten via een vijf weken durend project, en het kernconcept Macht en Regels bestuderen? Volgens onderwijsvernieuwingsschool Wittering.nl wel.
Onderstaande video illustreert het leerproces van leerlingen volgens een concept dat ‘sociaal ontwerpend leren’ wordt genoemd. ICT speelt hierbij een belangrijke faciliterende rol. Bijvoorbeeld door met behulp van video een elektronisch portfolio op te bouwen. De film is deels echt, en deels in scene gezet.
In de video zie je een aantal effectieve leerstrategieën terugkomen zoals veel aandacht voor metacognitieve vaardigheden, het activeren van voorkennis en het geven van feedback. Ook gaat men uit van de intrinsieke motivatie van leerlingen.
Ik zou zelf het zoeken op internet wel meer structureren omdat leerlingen in de film nu relatief veel tijd kwijt zijn aan het zoeken van relevante informatie. Verder komt het concept mij als goed doordacht over, waarbij ICT vooral ook wordt gebruikt om de zicht te hebben op de voortgang van het leren.
Wittering.nl & mevolution 2.0 from Tom Oosterhuis on Vimeo.
Tip van Theo Mensen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie