Nieuwe technologie kan leiden tot ontwrichtende innovaties. Pranab Chaktaborty probeert een verklaring te vinden waarom massive open online courses vooralsnog niet hebben geleid tot een grote verandering binnen het hoger onderwijs, en dat -concludeer ik- ook niet zullen gaan doen.
Als Uber zich vestigt in een nieuwe stad, dan staat de bestaande taxibranche op de achterste benen, stelt Chaktaborty. Het reguliere hoger onderwijs beschouwt MOOCs daarentegen niet als een bedreiging. Dat heeft een aantal redenen.
- Werkgevers hechten nog steeds aan een diploma als zij nieuwe medewerkers aannemen. Een MOOC certificaat is geen equivalent van een diploma. Het civiel effect van MOOCs is daarmee vooralsnog beperkt. Ik heb dat vaker betoogd.
- Het hoger onderwijs is geen op consumptie gebaseerde branche. Het business model is niet te vergelijken met Airbnb of Amazon. De meeste studenten leren om later een goede baan te krijgen. Dat is wat anders dan het kopen van een product of het afnemen van een dienst.
- Het hoger onderwijs heeft ook niet-tastbare voordelen die MOOCs niet hebben. Onderwijsinstellingen zijn ook ontmoetingsplaatsen. Bovendien hebben MOOC-aanbieders niet dezelfde reputatie als vooraanstaande universiteiten.
Pranab Chaktaborty stelt, zoals zo veel auteurs hebben gedaan, dat MOOCs vooral een kans zijn voor mensen die bij willen blijven op hun vakgebied, of die met hun loopbaan een andere richting in willen slaan. De bedragen die er in omgaan nemen fors toe, en dat geldt ook voor het aantal deelnemers. Verder is er in toenemende mate sprake van samenwerking met grote ondernemingen zoals Google, neemt de diversiteit van het aanbod toe en worden ‘nano-certificaten’ uitgekeerd waarbij kleinschalige leerprestaties worden erkend. Chaktaborty concludeert daarom:
MOOCs have the potential to become the education model of the future. It just may take longer than any of us thought to fully realize that potential.
Ik zou op basis van deze bijdrage eerder willen concluderen dat de impact van MOOCs op termijn groot kan zijn, maar anders dan menigeen aanvankelijk dacht: groot voor ‘de markt’ van een leven lang leren, gering voor het reguliere hoger onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie