Vandaag heb ik bij de Open Universiteit een presentatie verzorgd over voorbeelden van activerend online leren.
Als je op foto-sites zoekt naar ‘online learning’ dan krijg je vooral voorbeelden te zien van digitale boeken of van lerenden die vooral consumeren. Het gaat er echter om dat leeractiviteiten faciliteert waardoor de (denk) activiteit van de lerende wordt geprikkeld. Dat is activerend online leren.
Interactie speelt daarbij een belangrijke rol, en dan heb ik het niet alleen over interactie tussen personen (maar bijvoorbeeld ook over interactieve content).
Als ontwikkelaar van een cursus of modules heb je de beschikking over tal van tools waarmee je activerend online leren kunt faciliteren. Denk daarbij niet te veel in termen van één systeem, maar kijk hoe je verschillende elkaar aanvullende leertechnologieën kunt combineren tot één krachtige leeromgeving.
Je kunt bijvoorbeeld Mentimeter gebruiken om eenvoudige peilingen te houden, en de resultaten embedden in een elektronische leeromgeving (dat kan in elk geval met yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de OU). De resultaten van concept-mapping via Mindmeister zijn ook op deze manier te embedden.
Je kunt Padlet in een leeromgeving inbedden en door middel van brainstorming voorkennis activeren. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld het gebruik van formatief toetsen, het gebruik van blogs voor reflectie, lerenden screencasts laten maken waarin zij concepten uitleggen of audiotools in combinatie met een elektronische leeromgeving gebruiken voor ‘read-recite- review‘.
Onderstaande presentatie bevat meer voorbeelden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie