Eén van de artikelen die ik tijdens mijn zomervakantie heb opgespaard, is een bijdrage waarin wordt samengevat wat wetenschappelijk bekend is over online lezen. Ik vat de belangrijkste bevindingen samen.
-
We lezen meer dan ooit te voren. Maar wel via andere media.
- Of je beter van papier of scherm af kunt lezen hangt van veel variabelen af, zoals (de eigenschappen van) het medium (papier, smartphone, e-book, tablet, laptop), de aard van de tekst (o.a. complexiteit en opbouw), degene die leest (diens voorkeur en ICT-vaardigheid), enzovoorts.
- Online lezen is vooral geschikt voor scannen en selectief lezen. Dat is een belangrijke bekwaamheid om massa’s informatie te kunnen hanteren.
- Deze manier van lezen gaat echter ten koste van verdiepend lezen, en leren, ook doordat we onze aandacht onvoldoende focussen. Papier leidt in elk geval minder af dan een tablet of smartphone met veel andere functionaliteiten.
- Online lezen gaat daarom vaak gepaard met multitasken, wat niet effectief is.
- Romans en wetenschappelijke artikelen kun je mede daarom wellicht het beste offline lezen.
- De fysieke vorm van papier helpt mensen bepaalde informatie beter te verwerken tijdens het lezen. Je hebt bij een elektronisch formaat bijvoorbeeld minder gevoel bijn de vraag hoeveel tekst je nog moet verwerken. Digitale teksten zijn minder tastbaar. Dit is waarschijnlijk bij langere teksten een belangrijk argument om te kiezen voor het medium papier.
- Dyslectische mensen lezen vaak beter met een elektronisch apparaat dan van papier.
- Papier en scherm hebben elk unieke voordelen. We zullen beiden moeten gebruiken, en vooral afleiding zien te voorkomen.
Deze uitkomsten sluiten goed aan bij mijn pleidooi voor meer aandacht voor digitale studievaardigheden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
4 reacties