Worden we op een verkeerd been gezet door hersenonderzoek? (#in)

Er is de laatste paar jaar veel aandacht voor de relatie tussen hersenonderzoek en leren. Daar mogen we best wel wat kritischer over worden, stelt Will Thalheimer.

Thalheimer haalt een samenvatting aan van een onderzoek waaruit blijkt dat mensen meer waarde hechten aan verklaringen van psychologisch fenomenen, als deze verklaringen neurowetenschappelijke informatie bevatten. Zelfs als die verklaringen klinkklare onzin zijn. Vooral niet-experts laten zich door neurowetenschappelijke informatie op het verkeerde been zetten.

Ik durf niet te stellen dat 'brein'-publicaties over onderwijs flauwelul zijn. Maar een kritische houding ten aanzien van dergelijke uitgaves is zeker op z'n plaats. Zeker als je je realiseert dat de werking en de ontwikkeling van de hersenen maar deels beïnvloedt hoe geleerd wordt.

Nota bene: ik heb Will Thalheimer niet kunnen verifiëren (een link naar het artikel ontbreekt)….

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *