Er is de laatste paar jaar veel aandacht voor de relatie tussen hersenonderzoek en leren. Daar mogen we best wel wat kritischer over worden, stelt Will Thalheimer.
Thalheimer haalt een samenvatting aan van een onderzoek waaruit blijkt dat mensen meer waarde hechten aan verklaringen van psychologisch fenomenen, als deze verklaringen neurowetenschappelijke informatie bevatten. Zelfs als die verklaringen klinkklare onzin zijn. Vooral niet-experts laten zich door neurowetenschappelijke informatie op het verkeerde been zetten.
Ik durf niet te stellen dat 'brein'-publicaties over onderwijs flauwelul zijn. Maar een kritische houding ten aanzien van dergelijke uitgaves is zeker op z'n plaats. Zeker als je je realiseert dat de werking en de ontwikkeling van de hersenen maar deels beïnvloedt hoe geleerd wordt.
Nota bene: ik heb Will Thalheimer niet kunnen verifiëren (een link naar het artikel ontbreekt)….
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Volgens Neuroskeptic:
“One of the most blogged-about psychology papers of 2008 was Weisberg et. al.’s The Seductive Allure of Neuroscience Explanations.”.
Zullen niet de blogs zijn, die wij geregeld lezen dus. De link vind je hieronder.
http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/jocn.2008.20040?cookieSet=1&journalCode=jocn
@Paulo Moekotte: dank voor de aanvulling