Draagt sociale interactie bij aan effectief leren?

We gaan er vaak automatisch van uit dat sociale of interpersoonlijke interactie nodig is om te kunnen leren. Maar is dat wel zo?

Communication
Foto: fajarbudi86, Pixabay

Het zijn vaak aanhangers van het (sociaal-)constructivisme die sociale interactie beschouwen als een manier om kennis te creëren en verdiepend te leren. Interactie is vanuit deze optiek ook noodzakelijk voor het uitwisselen van ervaringen. Ook Bandura gaat er in zijn Social Learning Theory -die vaak onder het cognitivisme wordt geschaard- er van uit dat interactie belangrijk is voor leren. Hetzelfde geldt voor huidige opvattingen over ‘sociaal leren’.

In feite gaat het hierbij echter om een “taken for granted assumption”. Een theorie of visie zegt nog niets over of dit in de praktijk ook zo werkt.

Toch wijzen verschillende onderzoeken in deze richting. Zo is er een verband tussen actieve deelname aan online discussies en de ontwikkeling van het vermogen om kritisch te denken. Verder zijn er onderzoeken die wijzen op een positief verband tussen sociale interactie en de houding en tevredenheid van lerenden ten opzichte van leren. Een meta-analyse van 74 onderzoeken naar afstandsleren laat zien dat interactie positieve effecten heeft op leerprestaties. Bovendien blijkt interactie positiever van invloed te zijn op leerprestaties bij online leren dan bij face-to-face leren.

Dit wil niet zeggen dat je zonder sociale interactie niet effectief kunt leren. Daar komt bij dat verschillende factoren van invloed zijn op de bijdrage van sociale interactie aan leerprestaties. Denk daarbij aan het ontwerp van een cursus (inclusief de toepassing van bijvoorbeeld principes op het gebied van motivatie), persoonlijke factoren (zoals het vermogen om te gaan met ICT) of eerdere ervaringen met online interactie.

Bronnen

  • Bernard, R. M., Abrami, P. C., Borokhovski, E., Wade, C. A., Tamim, R. M., Surkes, M. A., & Bethel, E. C. (2009). A Meta-Analysis of Three Types of Interaction Treatments in Distance Education. Review of Educational Research. doi:10.3102/0034654309333844
  • Kuboni, O. (2013). The preferred learning modes of online graduate students. The International Review Of Research In Open And Distance Learning, 14(3), 228-250. Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1462/2530
  • Long, G., Marchetti, C., & Fasse, R. (2011). The importance of interaction for academic success in online courses with hearing, deaf, and hard-of-hearing students. The International Review Of Research In Open And Distributed Learning, 12(6), 1-19. Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1015/1952
  • Sun, J. N., & Hsu, Y. C. (2013). Effect of interactivity on learner perceptions in Web-based instruction. Computers in Human Behavior. doi:10.1016/j.chb.2012.08.002
  • Williams, L., & Lahman, M. (2011). Online Discussion, Student Engagement, and Critical Thinking. Journal of Political Science Education. doi:10.1080/15512169.2011.564919

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *