Educatieve content en de iPad (#in)

Jan van Miert van Uitgeverij Malmberg was aanvankelijk kritisch over het gebruik van de iPad voor het onderwijs. Maar nu hij wat langer gebruik mocht maken van de iPad èn zijn kinderen er mee ziet werken, is hij volgens eigen zeggen niet meer zo zeker.

Het directe contact met de content van het scherm noemt hij het meest bijzondere aan dit apparaat. Volgens Van Miert stelt dit wel eisen aan educatieve uitgeverijen. Hij schrijft:


Als je de kinesthetische voordelen van het touch screen in je digitale educatieve content weet te benutten, zie ik een mooie toekomst voor de iPad en gelijkwaardige tablets in het onderwijs. Zo’n afbeelding van een iPad in een toetsenbord-dock is dan eigenlijk een ontkenning van wat dit apparaat werkelijk is. Gewoon bedoeld voor degenen die net als ik iets te snel hun oordeel klaar hebben.


Ik ben nu anderhalve dag in het bezit van een iPad. Als ik dit apparaat langer heb gebruikt, zal ik er uitgebreider op reflecteren. Toch wil ik vast kwijt dat dat ik herken wat Van Miert schrijft. Toen ik gisteren Google Earth had gedownload en kon gebruiken, had ik hetzelfde gevoel: deze applicatie is veel natuurlijker te gebruiken op een iPad ,dan op een PC.

Ik zie inderdaad veel heil in de aparte educatieve apps die worden ontwikkeld voor de iPad (met als nadeel dat je -vooralsnog?- gebonden bent aan een iPad). Ook denk ik dat educatieve uitgeverijen er verstandig aan doen om goed te kijken naar de 'affordances' van de iPad, en daar hun content op aanpassen (zie het voorbeeld van Time). Ik denk zelfs dat daarin het bestaansrecht van educatieve uitgevers ligt.  Deskundige, ICT-vaardige, onderwijsgevenden kunnen al snel eenvoudige leerobjecten ontwikkelen en vrij met anderen delen. Dat zie ik met speciaal voor de nieuwe generatie tablet's (zoals de iPad) niet zo snel gebeuren. 

Geen mooie toekomst voor de iPad in het onderwijs, dus, maar een mooie toekomst voor educatieve uitgeverijen in een tijdperk waarin nieuwe, meer natuurlijke 'devices' geadopteerd gaan worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. @wilfred ik begrijp je conclusie niet “geen mooie toekomst voor de iPad in het onderwijs”
    In onze beleving ontwikkelen cursusontwikkelaars geen native apps voor de iPad maar maken ze gebruik van een eenvoudig te bedienen auteursomgeving. Ze hoeven dus niet te gaan programmeren in Xcode !
    Ze hoeven ook geen apps in te dienen bij Apple voor goedkeuring. Niemand hoeft naar de appStore om leerobjecten te kopen.
    EducatieNET distribueert de de leerobjecten naar de iPad en zorgt ervoor dat ze optimaal met de iPad te bedienen zijn. En die leerobjecten kunnen net zo gemakkelijk naar elk ander platform worden gedistribueerd. En met wat aanpassingen distribueren we dezelfde content ook naar Android.
    Moeilijker zal het echt niet worden. En het goede nieuws: we zijn al een heel eind gevorderd daarmee 😉
    Ik laat het je graag een keer zien…

  2. @FransMaassen: met die laatste opmerking doelde ik eigenlijk erop dat het vooral uitgevers zullen zijn die hier baat bij hebben. Ik hoop dat je gelijk krijgt en dat je ook als onderwijsontwikkelaar gemakkelijk kwalitatief goede platformonafhankelijke leerobjecten kunt ontwikkelen die inspelen op de affordances van de nieuwe generatie mobiele devices. Ik wil dat best wel eens zien….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *