Bij de invoering van blended learning kun je verschillende instrumenten gebruiken die hierbij behulpzaam kunnen zijn. Via een tweet van Jochem Goedhals (@JochemGoedhals) heb ik bijvoorbeeld de Institutional Blended Learning Adoption Checklist ontdekt. Ik plaats wel kanttekeningen bij de inhoud ervan.
Institutional Blended Learning Adoption Checklist. http://t.co/13vw5Cm0SR #edtech #elearning pic.twitter.com/Gp9YOYwFee
— EDTECH@UTRGV (@EDTECH_UTB) July 11, 2015
De samenstellers hebben hiermee een instrument ontwikkeld waarmee organisaties kunnen kijken waar men staat op het gebied van blended learning. Daarbij wordt gekeken naar:
- Strategie
- Structuur
- Support
Verder onderscheiden zij drie stadia van implementatie:
- Bewustzijn en verkenning
- Adoptie en vroege implementatie
- Volwassen implementatie en groei
Het instrument is gebaseerd op onderzoek naar de implementatie van blended learning.
Ik onderscheid de volgende aspecten op het van de implementatie van blended learning:
- Leiderschap en strategie. Dit valt bij de checklist onder strategie.
- Processen en organisatie. Dit valt bij de checklist onder structuur (planning, beheer, evaluatie).
- Infrastructuur en systemen. De samenstellers van de checklist houden wel rekening met de technische infrastructuur, maar niet met de fysieke infrastructuur.
- Machtsverhoudingen en belangen. De samenstellers houden wel rekening met steun voor blended learning bij medewerkers en leidinggevenden (Advocacy), maar ze kijken niet naar verhoudingen tussen docenten en leidinggevenden, tussen diensten en colleges/faculteiten/vakgroepen, enzovoorts.
- Mensen en cultuur. De checklist houdt wel rekening met beloningen en ondersteuning. Maar niet echt met zaken als een cultuur waarin samenwerken en delen gemeengoed zijn, met de gedeelde waarden die blended learning kunnen bevorderen.
- Curriculum. Hierover kan ik vreemd genoeg niets in het model vinden. De samenstellers hebben vermoedelijk een bepaald beeld van blended learning. Ze gaan echter niet uit van bepaalde modellen, en fasen van implementatie van die modellen. Blended learning is vanuit pedagogisch-didactisch perspectief m.i. een te generiek fenomeen. Ik kan me bijvoorbeeld fases voorstellen waarin je varieert in de mate waarin ICT wordt gebruikt, in de onderdelen van het onderwijsleerproces die je kunt onderscheiden of in de mate waarin lerenden zelfsturing kunnen toepassen. Dit is dus nadrukkelijk dus iets om verder over na te denken. Je zou dus een combinatie kunnen maken van de checklist met het beschrijvingskader blended learning dat ik heb ontwikkeld.
Verder valt me op dat de samenstellers van drie stadia uitgaan, terwijl in zogenaamde maturity modellen uitgegaan wordt van vijf fases. Ook iets om over na te denken. Tenslotte vind ik de context, waarin ‘blended learning’ wordt toegepast, sterk van invloed op de keuzes die je maakt. De checklist lijkt echter contextloos te zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie