De invloed van formatief toetsen en peer assessment op student engagement binnen MOOCs.

Formatieve toetsen en strategieën op het gebied van peer assessment kunnen de betrokkenheid van lerenden bij massive open online courses vergroten. Dat stelt eCampus News op basis van een Catalaanse analyse van zeven MOOCs.

Applause
Foto: 42andpointless

De betrokkenheid van lerenden in een MOOC wordt bepaald door didactische en niet-didactische factoren. Onderzoekers van de Open Universiteit van Catalunia hebben meer dan 4000 commentaren op en besprekingen van zeven MOOCs geanalyseerd, en daarbij vooral gekeken naar opmerkingen van lerenden over verschillende vormen van assessments en peer feedback. Het ging daarbij om lerenden die de MOOC bijna hadden afgerond.

Op basis van een literatuurstudie formuleren de onderzoekers een theoretisch kader met zeventien aanbevelingen. Vervolgens hebben zij de commentaren en besprekingen geanalyseerd. Ruim 10% (418) hadden betrekking op feedback en assessment. Op basis hiervan formuleren de onderzoekers weer elf aanbevelingen voor het gebruik van feedback en assessment. Voorbeelden zijn:

  1. Opdrachten moeten betrekking hebben op praktische problemen waarbij helder is wat voor resultaten worden verwacht. Bovendien moeten opdrachten interessant en voldoende uitdagend zijn, en betrekking hebben op een volledige taak (geen deelaspect).
  2. Studenten waarderen een duidelijke structuur, met informatie over wat van hen elke week, in elke module, wordt verwacht. Verder wordt een expliciete relatie met de inhoud van de cursus gewaardeerd.
  3. Peer assessment wordt vooral gewaardeerd indien lerenden geen cijfer krijgen of op een andere manier feedback krijgen op hun uitwerkingen.
  4. Peer assessment wordt lang niet altijd gewaardeerd en kan zelfs leiden tot frustraties omdat niet altijd feedback wordt gegeven op het beoordeelde werk of omdat de bekwaamheid van de ‘peer assessor’ ter discussie wordt gesteld.

Het gaat er dus ook om hoe je peer feedback gestalte geeft binnen je MOOC. Verder vinden lerenden het niet belangrijk dat feedback wordt gegeven vóórdat zij aan de volgende opdracht gaan werken. Ook willen zij geen beperkingen in het aantal keren dat zij een test mogen doen.

Ik ben erg geïnteresseerd in de relatie tussen het didactisch ontwerp van MOOCs en de mate waarin lerenden betrokken zijn bij het leren via een MOOC. Deze studie richt zich in eerste instantie specifiek op twee aspecten van het didactisch ontwerp, hoewel de aanbevelingen op meerdere aspecten betrekking hebben (zoals de structuur van een MOOC). De aanbevelingen zijn m.i. ook relevant voor andere online en blended cursussen.

Een beperking van de studie is wat mij betreft dat men vooral heeft gekeken naar opvattingen van een specifieke groep lerenden van beperkte omvang (degenen die de MOOCs bijna hebben afgerond). Opvattingen zeggen lang niet altijd iets over het werkelijke gedrag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *