De iPad en leersituaties (#in)

De afgelopen dagen ben ik twee relevante bijdragen tegen gekomen over het gebruik van de iPad in leersituaties. David Muir is onder de indruk van de iPad. Muir start met wat kritiekpunten (zoals het ontbreken van een klok en rekenmachine, of het onvermogen om via bluetooth te printen). Maar verder is hij lovend over de batterijduur, het gewicht, de mogelijkheden om aantekeningen te maken, e-booken te lezen, te surfen en over de vele apps.

In iPad Conferencing vraagt James Clay zich af of de iPad invloed zal uit oefenen op de manier waarop conferenties georganiseerd worden. Met andere woorden: leidt de iPad tot andere werkvormen en manieren van interactie?

Clay gaat in op het gebruik van Twitter (bepaald niet uniek voor de iPad) of (andere) back channel toepassingen, en het ontbreken van een camera. Hij verwacht niet dat deelnemers nu al actiever zullen worden in een back channel, dan zij al zijn. De iPad vervangt hooguit de netbook of smart phone. Conferentiedeelnemers zullen volgens mij hooguit actiever worden omdat meer deelnemers gebruik maken van microblog tools.

Andere toepassingen, die Clay voor zich ziet, zijn:

  • Een iPad App als conferentieprogramma.
  • Interactieve plattegronden en het gebruik van GPS zodat je niet verdwaalt.
  • Contactinformatie delen.
  • Gezamenlijk notities maken of een whiteboard gebruiken.
  • Live streaming.
  • Life bloggen of reflectief bloggen.
  • Feedback geven tijdens sessies.
  • Bookmarks en foto's delen.

Zelf denk ik bijvoorbeeld ook aan werken in groepjes, waarbij je zoekopdrachten gebruikt of mensen laat discussiëren over videofragmenten.

De auteur concludeert m.i. terecht:


All of the above can be easily done now even if delegates only use their laptops or their phones.(…) However the key isn’t it in fact with the technology but the culture of both the conference organisers and very importantly the conference delegates. (…) It is key for any of the above to work that giving each delegate an iPad isn’t sufficient, they also need to be motivated to participate over and above been a passive delegate at the conference. That is a responsibility for both the delegates and the conference organisers.


De afgelopen jaren heb ik congressen ook versterkt zien worden doordat deelnemers zijn gaan twitteren, foto's zijn gaan delen, Flip's zijn gaan gebruiken of zijn gaan bloggen. Daarbij gaat het niet om de massa deelnemers. Maar gezamenlijk produceert de minderheid behoorlijk wat relevante content tijdens een congres. Opvallend is wel dat het initiatief hiervan aanvankelijk lag bij deelnemers zelf. De laatste jaren zie je wel vaker dat congresorganisaties het gebruik van mobiele technologie en social media bevorderen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *