Workshop leertechnologie en teamgericht werkplek leren #Daelzicht

Ik heb gisteren bij de Daelzicht Academie een workshop verzorgd over het faciliteren van teamgericht werkplek leren met leertechnologie.

Wilfred bij de Daelzicht Academie
Foto: Paulette van Lierop

De Daelzicht Academie coördineert het leren bij zorginstelling Daelzicht. Zij hebben een eigentijdse visie op leren waarbij werkplek leren een cruciale rol speelt, en ook e-learning steeds belangrijker wordt.

In mijn introductie heb ik werkplek leren gisteren ingekaderd binnen mijn WICER-model, waar werkplek leren een belangrijk onderdeel van uit maakt. Het is echter mede afhankelijk van de leervraag of werkplek leren de juiste oplossing is. Als je nog bijvoorbeeld helemaal niets over een onderwerp afweet, kun je ook geen kennis delen met collega’s.

Bij teamgericht werkplek leren kan daarnaast sprake zijn van samenwerkend leren en leren via interactie.

 

Verder pleit hoogleraar Rob Poell ervoor bij innovaties letterlijk afstand te nemen van de werkplek. Tenslotte bepalen verschillende factoren het succes van samenwerken, en ook van werkplek leren.

Technologie maakt werkplek leren mogelijk, en kan het leren ook effectiever en efficiënter maken. Bij leertechnologie kun je dan denken aan speciaal voor leren ontwikkelde applicaties maar ook aan applicaties die niet specifiek voor leren zijn bedoeld, maar wel voor leren kunnen worden gebruikt.

Steeds vaker zie je ook dat organisaties geen gebruik maken van een alomvattend systeem (het Zwitserse zakmes) maar van een leeromgeving die uit diverse applicaties bestaat. Omdat een groep gebruiker het lastig vindt om daarbij het overzicht te houden, kan portaaltechnologie worden gebruikt om e.e.a. te integreren. Dankzij tablet en smartphones wennen we echter aan het gebruik van diverse applicaties.

Tijdens deze workshop heb ik de volgende toepassingen de revue laten passeren:

  • Padlet (bijvoorbeeld ten behoeve van het inventariseren van ideeën)
  • Google als zoekmachine (flauw, maar vermoedelijk nog steeds de meest gebruikte leertechnologie op de werkplek).
  • Google Forms (om bijvoorbeeld evaluaties mee uit te kunnen voeren).
  • Weblog voor diepere reflectie.
  • RSS Feedreader zoals Inoreader.
  • YouNited (om veilig bestanden op te slaan en te delen, ook in groepsverband).
  • Basecamp (samen werken in projecten).
  • Suites voor samenwerking (onder meer Liferay Social Office of Office 365).
  • Ticketsystemen om taken binnen projecten te plannen, zoals Trello of Jira.
  • Applicaties voor synchroon communiceren, zoals BlueJeans.
  • Audience response systemen, zoals Mentimeter.

Aan de applicatie Curatr ben ik niet meer toegekomen. Want we hebben vooral gewerkt aan user stories over hoe leertechnologieën te gebruiken. Een user story is een beknopt verhaal over hoe een gebruiker een functionaliteit met een bepaalde reden wil gebruiken.

En ja:de aanwezigen waren ook geïnteresseerd in mijn eerste ervaringen met de Apple Watch. Maar daar zal ik later over bloggen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *