Nieuwe technologieën stellen ons in staat om krachtiger te leren binnen authentieke contexten. iBeacons zijn daar een voorbeeld van.
Via technologieën als de Oculus Rift kun je authentieke contexten nabouwen om daarbinnen leeractiviteiten uit te voeren. Aangezien de Oculus Rift erg transportabel is, kun je dat plaatsonafhankelijk doen en ook samen met anderen. Tijdens de laatste Next Learning hebben Willy de Jong (Learning Innovation manager Océ Technologies) en Judocus van Hedel (Fontys) daar sessies over verzorgd (pdf).
Mobiele technologie, ‘wearable’ technologie en sensortechnologie stellen ons ook in staat om ICT voor het leren in authentieke contexten te gebruiken. We spreken daarom ook wel eens van ‘context-aware computing’. Het gebruik van smartphones met augmented reality toepassingen als Layar is daar een voorbeeld van, net zoals QR-codes of NFC-codes. Je kunt dan extra online interactieve content gepresenteerd krijgen op basis van de locatie waar je je bevindt.
Met de Pasen heb ik bijvoorbeeld de Late Rembrandt bezocht. Naast bepaalde schilderijen bevonden zich nummers. Die nummers kon je in de Rijksmuseum-app invullen waarna je extra gesproken informatie over het schilderij kreeg. Dat is een eenvoudige toepassing die wel vereist dat de gebruiker een code intypt.
iBeacons kunnen op een vergelijkbare manier worden gebruikt. Volgens de bijdrage iBeacons for learning and performance support zijn dit kleine apparaten met een microprocessor, een accelerometer, een temperatuursensor en een Bluetooth transmitter.
Deze apart vormgegeven apparaatjes sturen radiosignalen uit naar smartphones en tablets in de buurt. Op dit moment worden iBeacons vooral binnen winkels gebruikt, bijvoorbeeld om aanbiedingen te pushen.
Het Rubens Huis (geen familie) gebruikt iBeacons echter om extra informatie over het pand te geven, en om interactieve quizzes over schilderen te maken. Verder kun je met een app inzoomen op een schilderij of een schilderij via röntgenfoto’s bekijken. Deze film zegt meer dan mijn woorden:
Apple iBeacon technology applied to classical art in Antwerp Museum from ProphetsAgency on Vimeo.
Volgens de auteur van iBeacons for learning and performance support kunnen iBeacons ‘seamless learning’ binnen de context op een gebruikersvriendelijke manier faciliteren.
In iBeacons for Learning – Part I beschrijft zij vier cases die het gebruik van iBeacons illustreren:
- Context gevoelige training: de juiste leerinhoud, op het juiste moment voor de individuele lerende verstrekken.
- Job Aids: stap voor stap handleidingen die een lerende ter plekke kan doorlopen, en waarvan de leeractiviteiten via de betrekkelijk nieuwe xAPI worden opgeslagen in de Learning Record Store.
- Vind de expert: experts kunnen kenbaar maken dat zij ergens aanwezig zijn en aanspreekbaar zijn voor ondersteuning.
- Je kunt anderen attenderen op een ernstige situatie (de auteur erkent dat dit weinig met leren te maken heeft).
De opkomst van iBeacons roept, zoals zo veel technologieën, vragen op op het gebied van privacy. We hebben het dan vooral over commercieel gebruik, en over het registreren van de aanwezigheid door, onder meer, overheden.
De twee hierboven aangehaalde bijdragen laten echter ook zien dat technologieën die niet voor leren zijn ontwikkeld, wel voor leren kunnen worden gebruikt. Ik vind vooral het binnen de context aanbieden van interactieve content en het ‘toegankelijk’ maken van expertise van personen interessante mogelijkheden bieden. De video van het Rubenshuis illustreert dat op een mooie manier.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie