Onderwijsinstellingen kunnen een leven lang leren faciliteren als zij meer vraaggestuurd, studentgecentreerd onderwijs gaan vormgeven. Daarvoor hebben zij een flexibele infrastructuur voor e-learning nodig, die personalisatie van leren mogelijk maakt. Henry Hermans (Open Universiteit) zal morgen verdedigen dat het mogelijk is om een degelijk geïntegreerd leersysteem te ontwerpen en te ontwikkelen.
Morgen hoopt mijn (formeel ex-) collega Henry Hermans te promoveren met het proefschrift “OpenU: design of an integrated system to support lifelong learning”. Henry heeft het gepresteerd om binnen zo’n 2,5 jaar te promoveren op het ontwerp en de ontwikkeling van de innovatieve persoonlijke leer- en werkomgeving van de Open Universiteit, OpenU.
In zijn proefschrift stelt hij onder meer dat volwassenen zelf de regie hebben over hun eigen leerprocessen, dat informeel leren en flexibel ‘formeel leren’ daarbij een rol spelen, en dat internettechnologie gebruikt kan worden om dit vorm te geven.
Henry beantwoordt de volgende ontwerpvragen bevestigend:
Kunnen wij een geïntegreerd leersysteem ontwerpen en ontwikkelen dat het voor volwassen lerenden mogelijk maakt persoonlijke leerambities te plannen, uit te voeren en te beheren, hetzij in een formele of informele omgeving?
Hoe kunnen we de verschillende belanghebbenden (docenten, management, beheerders) binnen een onderwijsinstelling ondersteunen om op een efficiënte manier de voor personalisatie vereiste flexibiliteit te kunnen bieden?
Deze beantwoording vindt plaats aan de hand van de beschrijving van drie modellen die in OpenU zijn geïmplementeerd:
- Een model voor een geïntegreerd, online leersysteem waarin formeel en informeel leren worden verenigd en voor verschillende doelgroepen (zoals OU-studenten of belangstellende professionals) wordt gebruikt. Henry stelt hierbij dat de ‘klassieke elektronische leeromgeving’ hierin tekort schiet.
- Een model voor flexibele cursusontwikkeling waarbij docenten op een efficiënte manier online cursussen kunnen ontwikkelen die naar verschillende doelgroepen gepersonaliseerd kunnen worden. Hiervoor zijn onder meer een IMS LD editor en IMS LD speler ontwikkeld en ingevoerd. IMS LD is een internationale standaard voor ‘learning design’.
- Een model voor de flexibele uitvoering van cursussen, waarbij diensten en faciliteiten binnen onderwijs- en leerprocessen op een efficiënte manier beschikbaar worden gesteld aan diverse lerenden. Daarbij zijn drie zogenaamde ‘provisioning regels’ gebruikt (toegangsregels, inschrijfrechtregels en faciliteitenregels), en is een concept van ‘course access levels’ ontwikkeld en toegepast.
Henry Hermans laat zien hoe deze modellen in de praktijk zijn toegepast. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat lerenden vooral gebruik hebben gemaakt van diensten en faciliteiten op het gebied van ‘formeel leren’ (leren waarbij sprake is van een sociaal contract met een instelling). Wat mij betreft heeft dat vooral te maken met de leervoorkeuren van veel lerenden.
Het innovatieve OpenU-platform wordt op termijn overigens afgebouwd. Veel van hetgeen in het OpenU-project is ontwikkeld komt echter terug in yOUlearn, de nieuwe digitale leer- en werkomgeving van de Open Universiteit.
Tenslotte nog een persoonlijke noot. Ik ben samen met onder andere Henry gestart met het promotietraject. Zo ver als Henry ben ik nog lang niet. Dat komt onder meer omdat we te maken hadden en hebben met andere omstandigheden (‘push’ en ‘pull’), waarover ik verder niet zal uitwijden. Toch zou ik, denk ik, nooit in zo’n korte tijd een proefschrift hebben kunnen schrijven. Ik wil dan ook virtueel een hele diepe buiging maken voor deze prestatie. Morgen hoop ik Henry persoonlijk te feliciteren.
Lees ook het bericht: Onderwijsinstellingen kunnen volwassenen beter ondersteunen in leerambities.
Download het proefschrift:
Hermans, H. (2015, 17 april). OpenU: design of an integrated system to support lifelong learning. Heerlen: Open University of the Netherlands.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie