CINOP Lentesessie: drie trends ICT en leren

Vandaag heeft CINOP een bijeenkomst georganiseerd waar men een ‘goed gesprek’ met relaties heeft gevoerd over de kruisbestuiving tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Ik mocht daarbij met Pieter van Knippenberg (ROC West-Brabant) ingaan op de toekomst van het leren, en de impact van technologie op dit leren.

De sessie bestond uit kort en krachtige bijdragen die werden afgewisseld met interviews door journalist Rens de Jong.

Pieter en ik mochten in zes minuten onze top 3 trends bespreken. Uit het scala aan trends heb ik de volgende ontwikkelingen besproken:

  1. Het is belangrijk dat we bij beroepsonderwijs en opleiden niet alleen aandacht besteden aan vakmanschap, maar aan integrale beroepsvorming. Dat betekent dat lerenden ook aandacht besteden aan beroepsethiek (zoals eerlijk zijn naar collega’s en klanten) en beroepscultuur (zoals collegialiteit en solidariteit met collega’s of het delen van kennis met collega’s). Naar mijn mening ontwikkel je integrale beroepsvorming via het WICER-model. ICT kan hierbij een belangrijke rol spelen (bijvoorbeeld door via sociale media aan information processing te doen).
  2. Dankzij draagbare technologie kun je steeds beter in authentieke contexten leren. Toepassingen als de Oculus Rift zijn daar een voorbeeld van. Je kunt daarbinnen levensechte leeromgevingen ontwikkelen, waarbinnen lerenden interventies kunnen plegen.
  3. Het verzamelen, verwerken en analyseren van grote hoeveelheden online data maken het in combinatie met adaptieve technologie mogelijk om leren meer te flexibiliseren en te personaliseren. Dit is een ontwikkeling die sterk in beweging is, en waarbij we nog lang niet alle antwoorden op vragen hebben.

Hieronder vind je mijn 5 slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *