Eén van de redenen die onderwijsinstellingen kunnen hebben om massive open online courses te ontwikkelen en aan te bieden, is de laboratoriumfunctie die MOOCs kunnen hebben. De bijdrage Innovative MOOCs Take Learning in New Directions van Dian Schaffhauser laat dit duidelijk zien.
Deze bijdrage beschrijft twee cases.
De eerste casus is van de universiteit van Michigan. Zij richten zich met MOOCs in het Mandarijns op de Chinese markt. Daarbij werkt men onder meer samen met drie Chinese bedrijven. De universiteit van Michigan heeft een lange geschiedenis als het gaat om het doen van onderzoek en het samenwerken met Chinese universiteiten. Opvallend aan het MOOC-initiatief is dat het de Amerikaanse universiteit vooral lijkt te gaan om de hoeveelheden data die de Chinese MOOCs genereren op het gebied van het gebruik van content, van de interactie en van het niveau van engagement. Daar komt bij dat de de universiteit van Michigan meer inzicht hoopt te krijgen in hoe men om kan gaan met een grote diversiteit aan deelnemers. De geleerde lessen zouden ook toegepast moeten kunnen worden op het campusonderwijs. Ook worden de voor de MOOC ontwikkelde artefacten, zoals video’s, in het campusonderwijs hergebruikt.
De tweede casus is van Harvard. Deze gerenommeerde universiteit wil via MOOCs de banden met de alumni aanhalen (alumni vormen een belangrijke inkomstenbron van Amerikaanse universiteiten). Harvard zet hier al langere tijd ICT voor in, zoals YouTube of de videoserie ‘Justice’. Onderzoek wees echter uit dat alumni nog graag willen leren van Harvard-docenten, zonder persé fysiek naar de campus te hoeven komen. Harvard biedt voor deze groep besloten online cursussen aan, waarvoor onder meer content uit MOOCs is hergebruikt (zoals opgenomen presentaties en interviews). Deze besloten online cursussen zijn erg populair geworden, ook al moesten alumni zich apart registeren via edX. Ook benadrukt Harvard het experimentele karakter van deze cursussen (input en feedback wordt gebruikt om de cursussen te verbeteren). Dankzij dit initiatief heeft de alumnivereniging van Harvard ook meer geleerd over e-mailcommunicatie (segmentatie van doelgroepen, gerichter benaderen van deze segmenten).
Op deze manier vormen investeringen in MOOCs dus vooral investeringen in onderwijsinnovatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie