Als lerenden actief aan de slag gaan met leerstof, dan leren zij meer. eSchool News beschrijft drie manieren waarop docenten de interactiviteit van hun onderwijs kunnen vergroten met ICT.
-
Bed spelelementen in je onderwijs in. Daarbij gaat het niet om ‘harde’ concurrentie, maar ‘vriendelijke’ competitie. Zoals het laten beantwoorden van quiz-vragen tijdens presentaties waarbij lerenden de scores kunnen monitoren. Lerenden kunnen daarbij hun eigen devices gebruiken. Kahoot is daar een voorbeeld van. Deze manier van werken vergroot de betrokkenheid van lerenden. Bovendien krijg je als docent een beter zicht op de voortgang van lerenden.
- Maak van een hoorcollege een twee-weg conversatie. Student response systemen als Mentimeter kunnen de betrokkenheid van lerenden bij hoorcolleges vergroten. Vaak kunnen deze tools ook geïntegreerd worden in presentaties. Open vragen kunnen worden gebruikt om conceptueel begrip te toetsen. Verder kunnen technieken voor probleemoplossing worden toegepast.
- Laat lerenden elkaar instrueren (peer instruction). Daarbij maak je ook gebruik van de wijsheid van de groep. Ook hierbij kijkt de auteur weer naar het inbedden van vragen in presentaties. Je kunt lerenden echter ook individueel antwoorden laten bedenken op conceptuele vragen, om hier vervolgens in een groep van 3-4 lerenden in korte tijd via discussie tot consensus te komen. Deze manier van werken wordt door Eric Mazur toegepast.
De auteur van de bijdrage werkt bij een bedrijf dat software maakt om presentaties via vragen interactiever te maken. Dat beïnvloedt uiteraard de inhoud en voorbeelden. Uiteraard zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken om de interactiviteit via ICT te vergroten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie