Studiedagen blended learning ontwikkelen

Vandaag heb ik de eerste van twee studiedagen over het ontwikkelen van blended learning verzorgd voor medewerkers van het Fontys Educatief Centrum. Een tien stappenplan vormde de ruggengraat van vandaag.

De stappen zijn:

  1. Context: waartoe en voor wie ontwikkelen wij blended learning (externe invloeden, doelgroep)?
  2. Wat is de huidige situatie (didactiek, leerinhouden, leertechnologieën)?
  3. Welke doelen wil je met blended learning bereiken? Welke huidige issues worden er mee opgelost?
  4. Welke model voor blended learning spreekt je het meest aan, en waarom? In welke mate bereik je met dit model je doelen?
  5. Welke (alternatieve) applicaties zijn beschikbaar of overweeg je te gaan gebruiken? Wat wil je er mee bereiken? Je kunt deze stap ook na stap 8. uitvoeren. Voor veel docenten zijn nieuwe applicaties echter aanleiding om naar hun onderwijs te kijken?
  6. Welke leerdoelen worden tijdens de bijeenkomst of cursus nagestreefd?
  7. Hoe kan bestaande leerstof worden verrijkt met of vervangen door online content, of door een andere didactische aanpak? Wat zijn risico’s en beperkingen?
  8. Welke praktische didactische keuzes maak je (samenhangende leeractiviteiten)? Waarom? Wat zijn risico’s en beperkingen?
  9. Welke formatieve en summatieve beoordelingsstrategieën wil je gebruiken? Rol technologie? Wat zijn risico’s en beperkingen?
  10. Zullen de overwogen leertechnologieën lerenden aanmoedigen leermaterialen te bestuderen en toe te passen, kennis te ontwikkelen of te construeren en kritisch denken bevorderen?

Verder is het belangrijk om tijdens deze stappen regelmatig te reflecteren op de gevolgen van bepaalde keuzes bij stappen, op eerdere stappen. Ik vind het verder van groot belang dat medewerkers tijdens dergelijke dagen al daadwerkelijk werken aan het herontwerpen van hun onderwijs. De volgende week gaan we daar mee verder.

Ik heb dit stappenplan gemaakt op basis van verschillende theorieën en concepten, zoals TPACK.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *