Sociale media bieden didactische mogelijkheden voor het onderwijs. Het gebruik ervan binnen het onderwijs is echter ook aan kritiek onderhevig. Leerprestaties lijden er onder, als jongeren tijdens het studeren gebruik maken van, bijvoorbeeld, Facebook.
Recent onderzoek laat echter zien dat het gebruik van sociale media ook de betrokkenheid van gebruikers bij onderwerpen kan vergroten.
Een groep onderzoekers van de Penn State University heeft onderzoek gedaan naar de effecten van het bediscussiëren en delen van nieuws via sociale media. Zij hebben ontdekt dat Facebook-gebruikers meer betrokken zijn bij onderwerpen, en meer betrokken blijven, als zij berichten met hun Facebook-vrienden delen en bediscussiëren.
Alleen ’sharen’ is overigens onvoldoende. Het is vooral de feedback van vrienden die de verbondenheid van onderwerpen bevordert. Daarnaast speelt de perceptie van de feedback hierbij een belangrijke rol. ‘Liken’ of oppervlakkig becommentariëren zijn niet voldoende om betrokkenheid te bevorderen. Feedback moet relevant, doordacht en betrokken zijn. Degene die het nieuws deelt en becommentarieert, moet het gevoel hebben invloed te hebben. Dat gevoel werkt als een beloning, en bevordert delen.
Daarnaast blijkt het stellen van vragen betrokkenheid meer te bevorderen, dan het geven van een mening (oeps…).
Volgens de onderzoekers zouden sociale media daarom niet alleen gericht moeten zijn op delen, maar ook op het faciliteren van discussies.
Ik heb zelf de indruk, als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn blog, dat ‘liken’ en ‘sharen’ het becommentariëren wat aan het verdringen zijn. Uiteraard zijn ‘liken’ en ’sharen’ ook uitingen van waardering en feedback, die bovendien minder tijd kosten dan dan commentaar geven. Voor het genereren van betrokkenheid blijkt het geven van meer betekenisvolle feedback een grotere rol te spelen.
Wellicht ligt het ook aan de aard en inhoud van een bericht of je commentaar wilt geven, of dat je ‘liked’ en ’shared’. Tenslotte is het schrijven van een blog post of het schrijven van een inzicht bij Scoop-IT ook een vorm van feedback geven.
Wat vinden jullie? Delen jullie deze indruk mbt de verdringing van commentaren door liken en sharen? Wanneer ben je geneigd commentaar te leveren?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Omdat je afsluit met een vraag (heel goed 😉 ), ben ik ook niet te beroerd om mijn betrokkenheid te tonen.
Ik deel inderdaad je observatie dat er meer of makkelijker geliked wordt dan dat er een daadwerkelijk inhoudelijk commentaar wordt achtergelaten.
Ik ben zelf geneigd om een commentaar achter te laten als ik het idee heb dat de schrijver van de (blog)post ook ‘iets doet’ met het commentaar, of er iets aan heeft.
Soms laat ik ook wel eens een commentaar achter omdat ik daarmee eigenlijk heel plat wil verwijzen naar een eigen blogpost die dan ook over dat onderwerp gaat. Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.
Reageren op je eigen blog is ook reageren. Doe ik zelf ook veel. Verder vind ik je motivatie om een commentaar achter laten als je denkt dat de schrijver er iets aan heeft, mooi. Dat is voor mij ook één van de redenen om te bloggen.