SAMR-model via video uitgelegd

Ik gebruik het SAMR-model vaak als ‘bril’ om te kijken naar het gebruik van ICT voor leren. Via The Whiteboard Blog ben ik gestuit op een video over dit model.

SAMR-model door Ruben Puentedura
SAMR-model door Ruben Puentedura

In het SAMR-model stelt Ruben Puentedura dat je ICT op grofweg vier manieren kunt inzetten:

  • Substitutie: je gebruikt ICT als vervanging van een andere leertechnologie, zonder dat sprake is van een functionele verandering. Bijvoorbeeld het gebruik van een tekstverwerker, puur om mee te schrijven.
  • Versterking (augmentation): je gebruikt ICT als vervanging van een andere leertechynologie, maar met een functionele verbetering. Het gebruik van student response systemen zoals Mentimeter om te checken of lerenden uitleg hebben begrepen is daar een voorbeeld van. Zonder ICT kun je minder lerenden ‘aan het woord’ latenb, en gaat het meestal minder snel.
  • Innovatie of verandering (modification): ICT stelt je in staat een belangrijke taak opnieuw te vorm te geven. Een voorbeeld is het gebruik van een webquest voor kennisontwikkeling, in plaats van een ‘traditionele’ les.
  • Transformatie of herdefiniëren (redefinition): je gebruikt nieuwe technologieën voor nieuwe leeractiviteiten, die eerder niet konden worden uitgevoerd. Een voorbeeld is het gebruik van een applicaties voor informeel leren, waarbij de leerresultaten -bijvoorbeeld via badges- worden erkend door een werkgever.

De toegevoegde waarde van dit kader is wat mij betreft het expliciet onderscheiden van het niveau van ‘versterking’. Daarmee bereik je m.i. vaak al meer effectieve, efficiënte en aantrekkelijke manieren van leren.

Je kunt dit model gebruik om de stand van zaken in kaart te brengen, te bepalen waar je naar toe wilt. Nota bene: het gaat hierbij niet om fases die je in een bepaalde volgorde moet doorlopen.

Onderstaande video vat dit model in twee minuten samen. Hierin wordt het SAMR-model geïllustreerd aan de hand van de tekstverwerker en Google Docs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *