Het is inderdaad weer ‘trends-tijd’. Dat leidt ook tot vergezochte artikelen zoals 10 Trends to Personalize Learning in 2015.
Deze bijdrage beschrijft namelijk enerzijds trends die m.i. weinig met gepersonaliseerd leren te maken hebben en ontwikkelingen die al veel langer spelen. Aan de andere kant vergeet de auteur ook weer trends die juist relevant zijn voor ‘persoonlijk leren’.
De trends zijn volgens de auteur:
- Er zal meer nadruk worden gelegd op ons systeem van overtuigingen over hoe geleerd wordt. Dit zogenaamde ‘Belief System’ heeft wat mij betreft echter weinig met personalisering te maken. Ik vind de term ‘belief’ ook ongelukkig gekozen, ook al hebben discussies over leren soms wel wat weg van een richtingenstrijd.
- Er zal meer nadruk gelegd worden op competentiegebaseerde systemen waarbij vooral gekeken wordt naar de bekwaamheden waar lerenden over beschikken. Deze nadruk op ‘performance’ is echter allesbehalve nieuw.
- Mede op basis van persoonlijke professionele leerplannen, waarbij docenten fungeren als coaches, worden ‘self-sustainable’gepersonaliseerde leersystemen gecreëerd. De lerende is daarbij zelfverantwoordelijk voor zijn eigen leren. Nieuw?
- Er zal binnen flexible learning spaces op een meer afwisselende manier leren (individueel, samen met anderen, via projecten). What’s new?
- Lerenden worden niet meer naar leeftijd gegroepeerd, maar op basis van hun bekwaamheden.
- Leren vindt vaker projecten plaats, op een onderzoekende manier. Hoe lang wordt hier niet al over geschreven?
- Leren vindt meer op een spelende manier plaats. De relatie met persoonlijk leren ontgaan me eerlijk gezegd.
- Assessments worden vaker ingezet als leeractiviteiten, en niet voor het beoordelen.
- Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden tussen docenten en lerenden.
- Lerenden krijgen over meerdere jaren een adviseur toegewezen.
Opvallend hierbij is dat de auteur niet ingaat op de ontwikkeling en adoptie van adaptieve technologie en het gebruik van learning analytics voor het creëren van persoonlijke leertrajecten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie