Vloggen is bloggen via video. Dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones, breedband internet en publicatieplatforms als YouTube is deze toepassing ook toegankelijk geworden voor het onderwijs. Steve Wheeler beschrijft de relatie met leren.
Online video wordt steeds vaker binnen het onderwijs gebruikt. Vaak als vervanging of versterking van presentaties en gastcolleges. Maar je kunt online video uiteraard ook gebruiken om lerenden zelf te laten creëren, en op die manier op een meer activerende manier in te zetten.
Steve Wheeler bezocht onlangs een presentatie waarin ‘video bloggen’ één van de onderwerpen was. Hij noteert de volgende redenen om ‘vloggen’ voor leren in te zetten. Ik zal er mijn opmerkingen meteen bij verwerken.
- Vloggen geeft lerenden een ‘stem’. Vloggen ondersteunt persoonlijk leren via zelfexpressie, gedachten hardop formuleren voor een groot publiek. Mijn opmerking: het hardop opnieuw formuleren van gedachten bevordert verdiepend leren. Lerenden kunnen op deze manier ook reflecteren op inhoud. Tegelijkertijd zullen bepaalde lerenden juist ook behoefte hebben om in beslotenheid hun video’s te delen met andere lerenden en met docenten.
- Vloggen is een natuurlijk onderdeel van een “confessional culture”. Het past bij de manier waarop veel jongeren hun persoonlijke ervaringen delen. Mijn opmerking: veel mensen zijn eerder geneigd om met beelden dan met teksten te werken. Vloggen sluit daar goed bij aan. Beter dan bloggen. Als de ontwikkeling van schriftelijke vaardigheden geen expliciet leerdoel is, dan kun je vloggen net zo goed in zetten dan bloggen.
- Vloggen is eenvoudig, goedkoop en leuk. Dankzij laagdrempelige en alomtegenwoordige technologie is vloggen erg toegankelijk geworden. Mijn opmerking: vloggen vraagt inderdaad om een ingewikkeld technisch implementatietraject. In de praktijk blijken lerenden wel vaak geen video’s binnen elektronische leeromgevingen te kunnen embedden. Systeembeheerders staan dat vaak niet toe omdat je door het toevoegen van code systemen kunt hacken. Aan de andere kant is ‘embedden’ ook geen noodzaak.
- Jongeren vinden vloggen vaak veel minder gestrest. Veel van Steve’s studenten gebruiken video blogs vaak als opdracht. Volgens hem kun je via subtitels en commentaren ook teksten toevoegen aan video’s. Mijn opmerking: ik ben zelf handiger in bloggen dan in het produceren van video’s. Voor veel mensen geldt het omgekeerde. Een video log nakijken is m.i. wel meer arbeidsintensief dan het nakijken van een geschreven tekst. Ze bevatten vaak ook meer overbodige inhouden dan tekst, waardoor de kijker last kan hebben van cognitieve overbelasting. Verder moet je er m.i. extra voor waken dat de vorm de inhoud niet overvleugeld. Aan de andere kant zijn mooi gemaakte video’s wel een genot om naar te kijken.
- Je brengt met vloggen nieuwe vormen van geletterdheid mee in de praktijk, zoals het gebruik van een camera, het bewerken van beelden of reflectief communiceren.
- Video logs zijn complex te plagiëren. Je kunt weliswaar ideeën overnemen, maar het persoonlijke karakter is volgens Steve onmogelijk te dupliceren. Jongeren maken wel vaak parodiën op bestaande video’s. Maar dan is sprake van origineel werk. Mijn opmerking: Ik had over dit voordeel van vloggen ten opzichte van bloggen nog niet echt nagedacht. Ik verwacht wel dat lerenden die willen plagiëren, hier wat op gaan vinden. Onderwijsinstellingen zullen dan oplossingen moeten bedenken om plagiaat te kunnen detecteren. Als opdrachten lerenden echter uitdagen om een persoonlijke, originele, betekenisvolle en authentieke vlog te maken, dan zal plagiaat m.i. niet vaak voorkomen.
- Vlogs zijn dynamisch. Ze vormen de start van zelfexpressie, ook op andere manieren.
- Vloggen bevordert creativiteit en verbeeldingskracht.
Al met al biedt ‘vloggen’ veel mogelijkheden voor activerend online leren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie