Naar aanleiding van de 20ste editie van de Online Educa Berlijn is een speciale editie verschenen van de publicatie CHECK.point eLearning. Met daarin een bijdrage van mij over onze ervaringen met massive open online courses.
De redactie heeft tot mijn verbazing gekozen voor de titel “Four Years of Dutch Experience with MOOCs“. Dat komt omdat ik in de inleiding aangeef dat de Open Universiteit sinds 2011 online masterclasses verzorgt, waar ook vaak enkele honderden deelnemers aan mee doen.
Vier van deze masterclasses vormden de kern van de eerste MOOC die we een jaar geleden hebben aangeboden. En over die MOOC gaat dit korte artikel vooral. Op het moment van schrijven, liep de MOOC over blended learning nog. Je leest er hoe de MOOC e-learning was opgezet, en hoe er is deelgenomen. De redactie heeft aan mijn tekst gesleuteld waardoor mijn opvatting over de relatie tussen de wijze van certificeren en de ‘completion rates‘ onvoldoende uit de verf komt. Als slechts drie deelnemers voor een gecertificeerde versie kiezen, kun je dat niet als criterium voor ‘completion‘ kiezen (wat de redactie in hun vragen wel deed).
Rubens, W. (2014, 20 november). Four Years of Dutch Experience with MOOCs. Checkpoint.eLearning, Special-Edition ONLINE EDUCA 2014, 6.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie