Tijdens de middagpauze had ik als redactielid van e-learning.nl kort de gelegenheid om te spreken met één van de internationale e-learning veteranen, Howard Rheingold. Wat zijn volgens heb de drie belangrijkste trends op het gebied van e-learning van de afgelopen 20 jaar?
De belangrijkste trend is volgens Howard dat je veel minder dan van tevoren afhankelijk bent van scholen om te leren. We beschikken nu over allerlei bronnen en applicaties waarmee we zelf krachtige leeromgevingen kunnen vormgeven. Technologie maakt het mogelijk dat mensen zelfstandig kunnen leren. Dat impliceert wel dat ze zelfstandig kunnen leren. Rheingold gebruikt daarbij de term “learned helpness”: via het bestaande onderwijs hebben we lerenden hulpeloos gemaakt om zelfstandig te kunnen leren. Door het gebruik van internettechnologie worden mensen echter gestimuleerd om meer zelfverantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leren.
De tweede trend is dat er steeds meer aanbieders op het gebied van online leren zijn bij gekomen. De P2P University is daar een voorbeeld van. Het gaat dan om commerciële aanbieders, en om niet-commerciële aanbieders. Deze aanbieders zijn meestal niet uit het onderwijs afkomstig.
De derde trend is volgens Howard de ontwikkeling van tools die synchronous leren en leren via conversaties mogelijk maken. Hij denkt daarbij aan applicaties zoals Google Hangout of software voor virtual classes.
We vroegen Howard ook naar zijn mening over de stelling dat er momenteel op het gebied van onderwijs en opleiden sprake is van een ‘techno-pauze’. Na een korte denkpauze gaf hij aan dat eigenlijk geen interessante vraag te vinden. Je moet je niet laten leiden door nieuwe of bestaande technologieën, maar vooral kijken naar de vormgeving van je onderwijs met behulp van beschikbare technologieën.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie