Leerbehoeften maar deels afgedekt door LMS (#in)

Mark Berthelemy heeft een blog post geschreven met de provocatieve titel "The LMS must die". Deze bijdrage bevat twee belangrijke conclusies:

  • Een leermanagement systeem/elektronische leeromgeving (LMS/ELO) kan maar worden gebruikt voor een klein deel van de leerbehoeften van lerenden en organisaties. Toch gaat een groot deel van het budget voor leren op aan een LMS/ELO. Berthelemy gebruikt een eenvoudige tabel als illustratie:
    The LMS must die
  • SCORM-packages kunnen een belemmering vormen voor leren, omdat veel lerenden een zoekmachine gebruiken om informatie te verzamelen en de inhoud van SCORM-packages niet doorzoekbaar is via zo'n zoekmachine.

Wat dat laatste betreft heeft Berthelemy een punt. Wat het eerste betreft ook, hoewel hij negeert dat een LMS/ELO ook voor andere leerbehoeften gebruikt kan worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

6 reacties

  1. Bruikbare indeling voor de gedachtevorming. Slecht beeld van wat modernere Web 2.0 LMS producten tegenwoordig kunnen. Deze hebben vaak een prima zoekfunctie. SCORM cursi hebben niet voor niets metadata en zijn vaak goed vanaf extern te doorzoeken. Het lijkt erop of de auteur zijn conclusies baseert op produkten van een jaar of 5 terug.

  2. @Wilfred: natuurlijk kun je dat. Zie LOM en daarvan afgeleid profiel als van Kennisnet: http://bit.ly/aLflNM Zoals elke oplossing roept dit twee nieuwe issues op: (1) je zoekmachine moet LOM herkennen en kunnen interpreteren (XML/XSLT – geen full text) en (2) binnen je auteurstool moet je die velden dan ook wel vullen. Overigens kun je een e-learning cursus die voornamelijk uit HTML bestaat (Lectora) ook goed indexeren met een standaard zoekmachine zoals Google of Apache Lucene. Met een cursus in Flash (Articulate) ben je geheel afhankelijk van de meegegeven metadata.

  3. Wilfred, thanks for your thoughts on this.
    @Coen. I do know that LMS products today are capable of so much more. Yet, in the organisations I work with, they tend to be simply used as content repositories. Even Moodle, which is becoming very popular in corporate settings, very rarely is used as its designers intended.
    I would love to see an example of a user searching for information using an internal search engine (eg. Google or Lucene) and finding a link to a specific page inside a SCORM package. I don’t believe that’s possible at the moment.
    Currently, in my understanding, searching is dependent on what metadata the author added to the package.
    As you correctly identify, Flash-based content is completely unsearchable – regardless of whether it’s in a SCORM package or not.

  4. Mark – great reply. Little slow in responding thanks to our excessive European holidays ;-). Conveivably two solution directions exist: fulltext indexing anything and everything (Google/Lucene) or “automagically” populating the meta-data fields.
    Unless we agree to do away with all meta-tagging like LOM this looks a promising development. Check out the Eduworks website (http://www.eduworks.com/) for their Tagworks product.
    Disclaimer: we sell the NetDimensions EKP LMS in which similar technology will be implemented in a forthcoming release to enhance the existing Lucene engine.

  5. Hi Wilfred,
    Tagworks looks very useful. Thanks for the link.
    I’ve heard good things about NetDimensions. As I said earlier, I’d love to see an LMS implementation where users can find what they need from a simple search engine.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *