Online communities kunnen worden gebruikt voor onder meer werkplek leren. Een community manager speelt daarbij vaak een belangrijke, faciliterende, rol. Volgens Sahana Chattopadhyay moet een community manager daarbij verschillende petten op kunnen zetten.
Chattopadhyay onderscheidt:
- De pet van de veranderaar.
Hoe zorg je er voor dat lerenden deel gaan nemen en daadwerkelijk gebruik maken van de online community? Professionalisering, ondersteuning maar ook socialisering zijn daarvoor van groot belang (net als bijvoorbeeld richtlijnen).
Bovendien zullen lerenden niet alleen moeten weten hoe zij kunnen deelnemen, maar ook waarom. Verder moeten de drempels om te participeren zo laag mogelijk zijn (ook technisch). - De pet van de trainer.
Met deze pet op houdt de community manager zich vooral bezig met professionalisering in het gebruik van de community. Chattopadhyay adviseert bijvoorbeeld de inrichting van een training/help-centrum. Ook zouden trainingen en trainingmaterialen moeten aansluiten op specifieke cases. - De pet van de content curator.
Volgens Chattopadhyay is goede content één van de belangrijkste aantrekkingskrachten van een online community. De community manager hoeft op zich niet er voor te zorgen dat deze content wordt geplaatst, maar zou er wel voor moeten zorfgen dat deze content wordt voorzien van trefwoorden, en dat de content gecureerd en vindbaar is. De community manager moet daarom goed weten wat de community wil (interesses, behoeftes, passies). Daarnaast zou de community manager ambassadeurs moeten kunnen inschakelen die andere gebruikers enthousiasmeren. - De pet van de verbinder.
Door content en mensen goed vindbaar te maken, weet de community manager leden en inhoud met elkaar in verband te brengen. - De pet van de ‘merkambassadeur’.
De community manager moet de community op een enthousiaste manier kunnen ‘branden’ zodat zelfs sceptici willen participeren. - De pet van de adviseur.
Met deze pet op zal de community manager teams moeten helpen met het formuleren van doelen, die men wil bereiken, en met het ontwikkelen van een aanpak om via een online community die doelen te bereiken.
Sahana Chattopadhyay wekt de indruk dat je het proces van online communities sterk kunt sturen. Dat is m.i. niet altijd het geval. Organisatiecultuur is m.i. een belangrijke succesfactor. En daar heb je als community manager maar beperkt invloed op.
Zij lijkt ook te zoeken naar een schaap met vijf poten. Wat mij betreft hoeft een community manager niet alle petten zelf op te hebben, maar moet hij of zij er voor zorgen dat het werk vooral wordt gedaan. Ook is het onderscheid in de petten niet altijd even helder. Persoonlijk vind ik de pet van de trainer bijvoorbeeld behoorlijk overlappen met de pet van veranderaar.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie