Interactie bevorderen met behulp van internet en sociale media

Hoe kun je internettechnologie gebruiken voor het vormgeven van krachtige leeromgevingen, waarbij interactie een belangrijke rol speelt? Deze vraag stond centraal tijdens het college dat ik vandaag in het kader van de leergang Onderwijskundig Leiderschap van het Center of Excellence in University Teaching uit Utrecht heb verzorgd.

Mijn oud-collega Hetty Grunefeld is sinds jaar en dag ‘de spil’ van deze leergang, die aanvankelijk voor medewerkers van de Universiteit Utrecht is georganiseerd maar nu ook voor andere universiteiten wordt verzorgd. Zo heb ik een paar jaar geleden een college gegeven voor medewerkers van de Universiteit Leiden. Nu voor medewerkers van de Vrije Universiteit.

Ik ben in dit college ingegaan op het belang van interactie voor leren. Als je kijkt naar Merrill’s ‘first principles of instruction’ dan maakt interactie daar weliswaar geen expliciet deel van uit, maar lijkt interactie wel voorwaardelijk voor deze principes. Bovendien blijkt uit onderzoek dat lerenden vooral actief bezig moeten zijn met leerstof. Dat kan via interactie waarbij ik daarbij niet alleen doel op interactie tussen personen.

Ik ben met de aanwezigen ook ingegaan op voorbeelden van ‘interactief leren’. Een aantal voorbeelden betrof het gebruik van sociale media. Tenslotte zijn we ingegaan op interactie binnen MOOCs.

Aangezien we in een conferentiehotel zaten met niet heel betrouwbaar internet, heb ik tijdens de bijeenkomst geen online toepassingen kunnen gebruiken.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *