Brain Lamb en Jim Groom zijn teleurgesteld in de ontwikkeling van open education en het gebruik van web 2.0 binnen het onderwijs. Open education wordt steeds meer een zaak van (commerciële) organisaties, en niet van netwerken van individuen. De auteurs spreken van een "commodification of online educational environments":
Online educational content and activity is increasingly moving to corporate-owned spaces, whether through individual choice or across the enterprise via cloud computing and services such as Google Apps for Education or Apple's iTunesU.
Enkele van hun punten van zorg zijn:
- Hoe organisaties als Google omgaan met privacy.
- Web 2.0-applicaties waarbij advertenties een belangrijk deel uit maken van het businessmodel.
- Copyright en eigendomsvraagstukken.
Lamb en Groom verzetten zich dus vooral tegen de commercialisering van open education (het begrip commodificatie is overigens afkomstig uit het marxisme). Een terechte zorg, die in de VS sterker zal leven dan in Nederland. Overigens zijn er volgens mij tal van initiatieven op het gebied van open education die niet in (quasi-)commerciële handen zijn. Ook zijn er massa's individuen die content vrij delen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie