Keith Palmer heeft een korte introductie geschreven over brain-computer interface: over het bedienen van je computer via je gedachten.
Rapid development of neuroscience opens a wide gate for merging technology with biology. Brain-computer interface is a great example how this can be successfully achieved.
Hij geeft voorbeelden van de gaming industrie en van het gebruik van brain-computer interface door gehandicapten. Via geïmplanteerde chips zou je via je hersenen bijvoorbeeld mobiele apparaten kunnen bedienen.
Palmer is positief over deze ontwikkeling, hoewel hij ook oog heeft voor de 'donkere kant' ervan (elke nieuwe technologie heeft een donkere kant).
Ik denk dat deze ontwikkeling ook voordelen kunnen hebben binnen leersituaties. Er zijn heel wat mensen die het lastig vinden om hun gedachten via gesproken en geschreven tekst expliciet te maken. Via brain-computer interface verloopt dat gemakkelijker en sneller. Ook zullen bepaalde handelingen (zoals het sluiten van applicaties) efficiënter verlopen.
Science fiction? Dat dacht ik ook toen ik begin 1996 iemand hoorde vertellen dat we binnen een aantal jaren via een mobiele telefoon zouden gaan mailen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie