Anders denken over e-learning (#in)

Binnen bedrijven en organisaties zou e-learning volgens Clark Quinn niet gericht moeten zijn op leren, maar om het verbeteren van de performance. Event-based cursussen zijn volgens hem geen geschikt middel voor het verbeteren van performance. Desondanks ligt de focus van e-learning volgens hem nog steeds op het cursus-concept. En dat terwijl we over voldoende technologieën en modellen beschikken om e-learning op een andere manier vorm te geven.


We need to look at models such as spaced practice, social learning, meta-learning, and distributed cognition. With these new technologies and these ways of thinking, we can envision and deliver a richer learning experience that will lead to persistent change in abilities.


In zijn bijdrage gaat hij in op mobiele technologie, virtuele werelden en het semantische web. Ook bespreekt hij kort alternatieven als social learning, meta-learning ('leren leren') en distributed cognition.

Quinn stelt onder meer augmented reality gebruikt kan worden voor context gerelateerde, just-in-time, performance ondersteuning. Oefenen binnen virtuele werelden zou de authenticiteit van leren volgens hem ten goede kunnen komen, waarbij lerenden ook samen kennis kunnen ontwikkelen.

Een paar opmerkingen:

  • Leren zou binnen bedrijven en organisaties wat mij betreft niet alleen gericht moeten zijn op performanceverbetering, maar ook op ontwikkeling van medewerkers. Dat leidt weer tot andere (elektronische) leeractiviteiten.
  • Quinn gaat voorbij aan compliancy based learning: wet- en regelgeving leidt er toe dat medewerkers cursussen moeten volgen, ook al kun je je afvragen of die cursussen betekenisvol en effectief zijn.

Via Stephen Downes

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. @quinn
    Geachtegoed is natuurlijk prima; de vergezichten zijn mij altijd wat te .. ver;-) Plak een LMS, een Wiki (incl Social) en wat slimme performance support tools aan elkaar en je kan hier en nu deze hele trein faciliteren. E-learning als een magische pil treffen we gelukkig steeds minder aan in RFP’s.
    @wilfred
    Compliancursussen kun je per definitie niet zelf van bepalen of de inhoud betekenisvol is. Effectief komt in vele smaken: “heb ik aan de minimale eisen van de wetgever voldaan” (1) dan wel “heeft het gedrag ook een duw in de goede richting gekregen”(2). Beiden goed te doen met e-learning – waarschijnlijk met een verschil in budget 🙂
    @beiden
    De benadering (2) biedt veel meer aanknopingspunten voor een leerproces as opposed to “event based”: best practices, discussiefora over “wat zou u doen in dit geval”. Ook compliance (of misschien juist compliance kun je socializen en met behulp van TEL faciliteren.

  2. Van (1) heb ik wel eens een aardig voorbeeld meegemaakt bij de inzet van e-learning VCA Veiligheidscursussen. Zoals deze klant zei: “Het interesseert me geen biet of ze veiliger werken, als ze het papiertje maar halen, dan voldoe ik aan de wet en daarmee basta.”

  3. @Coen Flach: waar ik op doel zijn de cursussen die je moet volgen, ook al kom je met de inhoud van de cursus in de werkpraktijk niet in aanraking. Dat is weinig betekenisvol. Of de online cursus die ik bij KPMG Consulting moest volgen, maar waarvan 95% voor mij gesneden koek was.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *