Peer feedback is een krachtige leeractiviteit. Ook -of misschien juist- voor degene die feedback geeft. Toch worstelen opleidingen met het gebruik van peer feedback. Hoe kun je dit bevorderen?
Starr Sackstein geeft in Empowering Students to Provide Peer Feedback een aantal tips. Volgens haar gaat het om vaardigheden en tools:
- Vertoon voorbeeldgedrag. Geef specifieke feedback op veelgemaakte fouten. Gebruik groepsbijeenkomsten om feedback te geven op veelgemaakte fouten. Of geef feedback aan kleine groepen. Leer studenten ook om feedback te geven.
- Behandel de belangrijkste elementen van essays gezamenlijk. Laat lerenden meerdere voorbeelden zien, zodat ze leren dat niet maar één weg naar Rome leidt.
- Geef lerenden vragen die zij zichzelf kunnen stellen. Deze vragen zouden in lijn moeten zijn met de beoordelingscriteria.
- Overweeg lerenden een checklist te geven waarop zij moeten letten bij het geven van feedback.
- Laat lerenden zich in groepjes richten op specifieke onderdelen van een essay (introductie, analyse, taal, enzovoorts). Laat de totale groep hun bevindingen delen
- Laat lerenden vragen stellen ter verheldering.
- Stimuleer dat lerenden specifiek zijn in het stellen van vragen over hun eigen schrijven.
- Laat lerenden fouten zelf verbeteren. Corrigeer fouten niet vóór hen.
Sackstein richt zich overduidelijk op het geven van peer feedback bij schrijfopdrachten. Je kunt een aantal van deze onderdelen ook gebruiken voor peer feedback op andere leeractiviteiten. Belangrijk is in elk geval voorbeeldgedrag, feedbackvragen leren formuleren, checklists gebruiken, specifiek zijn in feedback en het zelf laten verbeteren van fouten.
Opvallend is overigens dat de auteur niet stil staat bij tools. Je bent snel geneigd om schriftelijke tools te gebruiken, zoals annotatiesystemen. Maar je kunt via geluid en beeld natuurlijk ook feedback geven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dank voor het delen van dit artikel en je blog. Vanuit mijn onderzoek heb ik het met belangstelling gelezen. Wat ik echter vooral mis is een onderbouwing van haar tips. Komen deze voort uit haar eigen ervaring of is er ook literatuur waarop ze haar tips baseert?
In mijn onderzoek beweer ik ook dat er meer aandacht zou moeten zijn voor de meerwaarde van het geven van feedback en dat studenten hierbij ondersteund moeten worden. Ik heb hiervoor gelukkig wel onderbouwing in de theorie gevonden o.a. in de artikelen van David Nicol (http://www.reap.ac.uk/PEER.aspx)