De markt van elektronische leeromgevingen of leermanagement systemen is niet alleen in beweging, maar ook nog eens behoorlijk versnipperd. De ontwikkelaars lijken ook voor verschillende strategieën te kiezen als het gaat om product-marktcombinaties.
Craig Weiss ergert zich aan mensen die een elektronische leeromgeving of leermanagement systeem ‘verouderd’ noemen. Je hebt volgens hem krachtige ELO’s, en slechte ELO’s. Ook stelt hij dat de meeste onderwijsinstellingen onvoldoende capaciteiten hebben voor de ontwikkeling van een eigen ELO.
Vervolgens presenteert Weiss zijn top 15 van ELO’s. Daarbij valt mij een aantal zaken op:
- Van de overgrote meerderheid van ELO’s heb je vermoedelijk nog nooit gehoord. Dit illustreert de ‘balkanisering’ van deze markt.
- Veel van deze ELO’s timmeren m.i. in onze regio niet aan de weg. Op de Nederlandstalige markt zijn bovendien ook andere ELO’s en LMS-en verkrijgbaar. Sommigen richten zich daarbij bijvoorbeeld specifiek op het onderwijs of de zorg.
- Van de bekende ELO’s staan alleen Blackboard en Instructure in het overzicht. Een verklaring kan zijn dat Weiss zich vooral richt op de Amerikaanse ‘corporate’ markt (ook al stelt hij een enkele keer dat een bepaalde ELO zich vooral richt op het onderwijs). Maar ook dan valt op dat bijvoorbeeld Saba, Moodle, TotalLMS en Cornerstone Weiss’ top 15 niet hebben gehaald.
- Heel veel van de genoemde ELO’s passen gamification toe.
- Sommige ELO’s focussen zich op een aantal toepassingen, anderen proberen een breed scala aan functionaliteiten te omvatten. In een aantal gevallen doet men dat door bouwstenen als e-commerce los aan te bieden. De ontwikkelaars lijken dus voor heel verschillende strategieën te kiezen als het gaat om de realisatie van product-markt combinaties.
Deze top 15 biedt een aardige eerste indruk. Voor een meer uitgebreid beeld zul je een rapport moeten kopen. Voor adviseurs op het gebied van ELO’s kan dat handig zijn. Maar als je je als organisatie oriënteert op ELO’s (en een kant en klaar pakket wilt implementeren), dan is dat m.i. niet heel zinvol.
Je kunt je dan beter globaal oriënteren, en je vervolgens focussen op een aantal ELO’s of LMS-en. Het gebruik van realistische verhalen van (fictieve) gebruikers (personas) willen daarbij helpen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Mmm inderdaad een raar lijstje met veel onbekenden (voor jou en mij dan Wilfred). Nergens een duidelijke uitleg langs welke criteria dit lijstje tot stand is gekomen. Ik hecht er dan ook niet veel waarde aan. De “beste” ELO blijft toch een heel subjectief begrip.