Richtlijnen voor het ontwikkelen van onderwijs met behulp van ICT

Je vindt online een scala aan (veelal gratis) bronnen voor het ontwikkelen van onderwijs waarbij ICT een belangrijke rol speelt. De uitgave E-learning methodologies. A guide for designing and developing e-learning courses is daar één van. De uitgave is uit 2011 maar nog steeds -over het algemeen- actueel.

 

Content development
Foto: jgoge

E-learning methodologies. A guide for designing and developing e-learning courses is een uitgebreide publicatie uit 2011 van de FAO, die onderwijsontwerpers kan ondersteunen bij het ontwikkelen van onderwijs en ICT (tip van collega Steven Verjans).

De gids bestaat uit vier delen:

  1. Inleiding in e-learning (inclusief blended learning). Dit deel is het meest algemeen, en verouderd. De term ‘MOOC’ komt er bijvoorbeeld niet in voor. Ze gaan in de inleiding uit van het ADDIE-model, en besteden ook aandacht aan distributie via cd rom (relevant voor ontwikkelingslanden).
  2. Richtlijnen met betrekking tot het ontwerpen van een e-learning cursus (met onder meer aandacht voor leerdoelen, taakanalyse, leerstrategieën en leerbehoeften). Dit deel behandelt verschillende onderdelen in vogelvlucht.
  3. Richtlijnen voor het ontwikkelen van interactieve content. Hierin wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan stijl, het gebruik van storyboards, verschillende media en auteurtools. Dit is het meest uitgebreide en m.i. meest informatieve deel.
  4. Richtlijnen voor het managen en evalueren van (online) leeractiviteiten (o.a. over het faciliteren van online leren en elektronische leeromgevingen.

Deze uitgave is handig vormgegeven zodat je de onderdelen prima selectief kunt bestuderen. Handig zijn ook de kaders met tips en de case studies.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *