Recent onderzoek wijst op weinig nieuwe ontwikkelingen op gebied van ICT in (Amerikaans) onderwijs

eSchool News besteedt aandacht aan een recent verschenen onderzoeksrapport. De bevindingen zijn m.i. bepaald niet opzienbarend te noemen. Maar ook dat is nieuws.

Online testing
Foto: Stuart Pilbrow

De Amerikaanse Software & Information Industry Association’s (SIIA) heeft onlangs het 2014 Vision K-20 report (pdf) gepubliceerd. De belangrijkste bevinden zijn:

  1. Het gebruik van mobiele apparaten binnen het onderwijs neemt gestaag toe, vooral via het concept van ‘bring your own device’. Mobiele technologie wordt voor tal van leeractiviteiten gebruikt.
  2. Online testen wordt steeds belangrijker (met name dankzij van een Amerikaanse wet op het gebied van standaardisatie van toetsen). Een grote groep respondenten geeft echter aan dat de school over onvoldoende bandbreedte en hardware beschikt om online testen breed te implementeren.
  3. Er is sprake van een statisch niveau waarop ICT wordt geïntegreerd binnen het onderwijs. De onderzoekers concluderen dat sprake is van een kloof tussen het huidige gebruik en het ideale gebruik van ICT in het onderwijs. Docenten willen op zich ICT op een meer geavanceerdere manier inzetten, maar hebben daarvoor meer ondersteuning nodig.

Volgens het rapport streven de respondenten zeven educatieve doelen na met ICT (zoals personalisering, motiveren van lerenden en het effectief en efficiënt managen van het onderwijs), en hanteert ment vijf technologische criteria.

Zoals gezegd: deze uitkomsten zijn niet heel opzienbarend. Het is bekend dat veel scholen nog steeds werken met een ICT-infrastructuur die hen belemmert om mobiele technologie grootschalig in te zetten. Verder is de wens voor meer ondersteuning voor docenten al heel lang bekend. ICT wordt steeds vaker (en beter) binnen het onderwijs ingezet.

Er is echter sprake van een gestage progressie, niet van grote veranderingen. Dat geldt niet alleen voor het Amerikaanse onderwijs, maar ook voor het onze.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *