Hoe kunnen docenten gefaciliteerd worden zich voor te bereiden op gebruik ICT in het onderwijs?

Tanya Roscoria vat drie manieren samen waarop docenten zich voor kunnen bereiden op de ‘digitale transitie’. Ik ben het grosso modo met haar eens, maar leg graag een ander accent.

De drie manieren zijn dan:

  1. Coaching gebruik ICT
    Foto: Ellis Christopher (From photographer) [CC-BY-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons
    Investeer in meer professionele ontwikkeling, maar ook in andere manieren van professionalisering.
    Roscoria pleit voor ‘just-in-time’ coaching en mentoring, in plaats van de instructiegerichte sessies. Zij haalt een grootschalig onderzoek aan waaruit blijkt dat eenderde van de ondervraagde docenten een gebrek aan professionalisering als een belangrijke belemmering voor de toepassing van ICT in het onderwijs beschouwt.
    Ik heb op deze blog vaker geschreven over professionalisering, en bijvoorbeeld over het belang van de integratie van onderwijsontwikkeling en professionalisering. Begeleiding op de werkplek werkt inderdaad ook goed. Ik vind presentaties vooral zinvol vanuit het oogpunt van bewustwording, inspiratie en eerste kennismaking.
  2. Zorg er voor dat bestuurders docenten tijd geven om te experimenteren en technologie te verkennen, adviseert Roscoria.
    Ga dus in gesprek met bestuurders.  In feite pleit de auteur voor investering in leiderschap en in het geven van ruimte. Het eerste punt heeft dus eigenlijk te maken met professionalisering van de schoolleiding, als voorwaarde voor professionalisering van docenten. Experimenteerruimte creëer je ook door docenten autonomie te geven over technologie. Dat zal overigens binnen bepaalde marges mogelijk zijn.
  3. Geef docenten de mogelijkheid om nieuwe technologieën in het persoonlijke leven toe te passen.
    Volgens de auteur wordt het gebruik van nieuwe technologie in het onderwijs bevorderd als docenten het nut ervan in het dagelijks leven ervaren. Zij stelt daarbij ook dat docenten, die ICT op een meer intensieve en veelzijdige manier gebruiken, vaak op een voetstuk worden geplaatst. Collega-docenten kijken daar daar vaak tegenop. Het zou beter zijn om kleine mijlpalen te vieren.
    Dat bedoel ik onder ander als ik er voor waarschuw om ‘Teigetjes’ een zeer prominente rol te geven bij de invoering van ICT in het onderwijs. Een ‘Teigetje’ is dan een zeer bedreven docent -als het gaat om ICT in het onderwijs- die in zijn overenthousiasme andere docenten wel eens omver kan stuiteren.
    Ik ben er overigens niet van overtuigd dat docenten nieuwe technologie vanzelf in het onderwijs inzetten, als men die nieuwe technologieën ook privé gebruikt. Ze zullen eerst het nut en de noodzaak van technologie voor hun onderwijs moeten ervaren. Volgens mij is er op dit moment nog een kloof tussen persoonlijk en professioneel gebruik van ICT door docenten. Al helpt het wel als docenten ICT privé al gebruiken.

Ik ben het dus in grote lijnen met deze bijdrage eens. Toch heb ik in de intro aangegeven een ander accent te willen leggen. Dat heeft te maken met de toonzetting. Centraal in Roscoria’s bijdrage staat namelijk de vraag hoe docenten moeten worden voorbereid op de ‘digitale transitie’. Ik spreek liever van het faciliteren van docenten zodat zij zich kunnen voorbereiden op het gebruik van ICT voor leren. De titel van deze blogpost wijkt daarom af van Roscoria’s titel (3 Ways to Prepare Teachers for a Digital Transition).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *