Amerikaans rapport duidt op steeds bredere acceptatie ICT in onderwijs

Een recent Amerikaans rapport over opvattingen over ICT in het onderwijs bevat enkele opvallende conclusies. Zo willen leerlingen dat de klassikale omgeving meer lijkt op de wijze waarop men ICT gebruikt.

Project TommorowMet behulp van het jaarlijkse Amerikaanse Speak Up onderzoek inventariseert het Project Tomorrow (in samenwerking met BlackBoard) opvattingen van leerlingen, ouders en onderwijsprofessionals over ICT voor onderwijs en leren. In totaal bereikt men zo’n 400.000 respondenten met een online vragenlijst.

Eén van de conclusies, die ik op basis van dit rapport trek, is dat ICT in het onderwijs steeds breder geaccepteerd wordt:

  • In vergelijking met 2008 is het aandeel ouders, dat digitale content als onderdeel van een ideale school beschouwt, met 13% toegenomen.
  • In vergelijking met 2012 is het aantal docenten dat geen vorm van blended learning toepast met 15% afgenomen. Tachtig procent van de docenten past een vorm van blended learning toe.
  • Leerlingen, ouders en docenten onderschrijven voordelen van ‘digitaal leren’. Deze doelgroepen staan positiever ten opzichte van leren met behulp van ICT indien men zelf betekenisvolle, positieve, ervaringen heeft opgedaan met volledig online, blended en/of mobile learning.

Overigens onderschrijven een meerderheid van leerlingen en docenten lang niet alle veronderstelde voordelen van leren met behulp van ICT. Zo vinden leerlingen in meerderheid wel dat leren met behulp van ICT hen meer controle biedt over het eigen leren, maar is er geen meerderheid te vinden voor de stelling dat online leren hen een groter gevoel van onafhankelijkheid biedt.

Een aantal andere interessante conclusies is:

  • Leerlingen die met behulp van ICT leren zijn meer geëngageerd om te leren dan leerlingen van traditionele scholen. De eerste groep is meer geïnteresseerd in de inhoud, is meer gemotiveerd om te presteren en voelen een sterkere band met de school.
  • Leerlingen die leren met behulp van ICT maken meer gebruik van verschillende ICT-tools en bronnen voor het ondersteunen van hun totale leerproces.
  • Leerlingen willen dat hun klassikale situatie wat betreft communicatie en samenwerking meer lijkt op de wijze waarop men digitale tools buiten de school gebruikt.

Lees ook een impressie van Mark Belles.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *