Over tablets in het onderwijs en zakken chips

De bijdrage “Oprukken van tablet in de klas baart psychologen zorgen” uit het Financieel Dagblad bevat op zich weinig nieuws. Toch lijkt het zinvol om de boodschap herhaaldelijk te brengen. Want een aantal mensen lijkt doof te zijn.

Tablet
Foto: By Mk2010 (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
In dit artikel waarschuwen een aantal psychologen namelijk voor het onvoldoende doordacht grootschalig inzetten van tablet PC’s in het onderwijs. Zij zijn bang dat scholen zich te veel laten leiden door hun imago en zelfs in paniek raken omdat zij menen achter te zullen lopen.

De geïnterviewde hoogleraren stellen dat we nog weinig weten van de didactische opbrengsten van tablets. Daarom zou eerst op kleinere schaal geëxperimenteerd moeten, en zouden deze experimenten grondig geëvalueerd moeten worden.

Bovendien zou de invoering van tablets in het onderwijs vooral gebaseerd zijn op een onderbuikgevoel of ideologie, in plaats van op een gedegen onderwijskundig plan.

Verder wijzen de psychologen op mogelijke nadelige effecten van tablets. Jongeren komen al snel in de verleiding om er andere dingen mee te doen dat te leren. De kat wordt op het spek gebonden. Dat komt vooral door een gebrek aan begeleiding en sturing. Jelle Jolles stelt in het artikel zelfs:

“Een laptop of een tablet is net als een pak chips: als je die zonder meer aan een puber geeft, zal die door blijven eten. Dat is ongezond. In het onderwijs leidt het tot verschraling.”

Twee opvallende elementen uit het artikel:

  • Het is niet bekend hoe groot dit issue is. Dus hoeveel scholen tablets (onvoldoende doordacht ) inzetten.
  • Volgens de VO Raad maken scholen al goede afspraken met leerlingen en ouders over de inzet van tablets binnen het onderwijs (iets waar Kennisnet in het artikel terecht voor pleit).

Dit laatste element baart mij zorgen. Het is een typische reactie van een bestuurdersorganisatie: het issue ontkennen. Alleen al daarom kan m.i.niet genoeg gewaarschuwd worden voor het ondoordacht implementeren van welke nieuwe technologie dan ook.  Opvallend daarbij is ook dat de VO Raad niet rept over evaluatieonderzoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *