Effecten van innovatieve toepassingen van leertechnologie

Vernieuwende toepassingen op het gebied van ICT in het onderwijs kunnen verschillende effecten hebben. Belangrijk is in ieder geval het tastbaar maken van deze effecten.

Tablet
Foto: (c) Depositphotos.com/ Anatoliy Babiy

Göran Kattenberg wees me naar aanleiding van mijn recente bijdrage over Google Glass op het artikel From iPads to Google Glass: Warren Wiechmann on innovation in medical education at UC Irvine.

Steven Chan doet daarin verslag van een interview met Warren Wiechmann, die bekend staat om zijn baanbrekend werk op het gebied van ICT in het medisch onderwijs.

Zo heeft Wiechmann een initiatief geïmplementeerd waarbij de opleiding interactieve content cureert en gebruikt die onder meer door studenten is gemaakt. Verder hebben zij het curriculum vernieuwd waarbij iPads een cruciale plek in nemen. Op dit moment zijn zij bezig met de integratie van Google Glass in het onderwijs. Zij werken daarbij samen met een bedrijf dat een video messaging toepassing voor Google Glass ontwikkelt, waarbij je een rechtstreekse, beveiligde, verbinding kunt realiseren tussen Google Glass en tablets of smartphones. Daardoor kunnen artsen bijvoorbeeld op het gebied van anatomie-onderwijs lichamen ontleden terwijl studenten meekijken. Deze artsen hebben dankzij Google Glass ook de handen vrij.

Wat me aan deze initiatieven opvalt, is dat Wiechmann de toegevoegde waarde tastbaar kan maken. Zo heeft de curriculumvernieuwing met iPads geleid tot een verbetering van studieresultaten met 23%. Dankzij de investering in Google Glass kan men besparen op de aanschaf van een veel duurdere Polycom-oplossing.

Twee conclusies trek ik dan ook uit deze bijdrage:

  1. Denk op een integrale manier na over nieuwe technologie en didactiek.
  2. Maak de effecten van innovaties zo tastbaar mogelijk. De effecten kunnen een onderwijskundig karakter hebben, maar ook andere voordelen hebben (bijvoorbeeld kostenbesparingen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *