Veertien manieren om Google Glass in het onderwijs te gebruiken

De educatieve toepassingen van Google Glass met daadwerkelijke toegevoegde waarde, moeten mijns inziens nog uitgevonden of bedacht worden. Die conclusie trek ik op basis van een recent artikel in The Huffington Post.

Google Glass
Ook een ‘Google Glass’ 😉 Foto: TechCocktail

De verwachtingen met betrekking tot Google Glass zijn hooggespannen. En dus wordt ook gekeken naar de toepassing van dit device binnen het onderwijs. Vala Afshar beschrijft in de Huffington Post veertien manieren waarop je Google Glass op een innovatieve manier binnen het onderwijs kunt gebruiken.

De meest voor de handliggende toepassingen zijn het gebruik van de videomogelijkheid om gedrag op te nemen (sportonderwijs), om lerenden tijdens excursies mee te laten kijken (vooral bij moeilijk bereikbare plaatsen) of om gedrag live te observeren (alumni filmen hun beroepspraktijk).

Verder wordt aangegeven dat Google Glass gebruikt kan worden om informatie op te zoeken, om lerenden hoorcolleges op te laten nemen en aantekeningen te laten maken of om lerenden op afstand mee te laten kijken. Ook zou Google Glass gebruikt kunnen worden om studenten vragen te laten beantwoorden (als een soort student response systeem) of als afstandsbediening voor je presentatie.

Eerlijk gezegd vraag ik me hierbij serieus af of we voor deze toepassingen wel een nieuw apparaat nodig hebben. Is hierbij niet sprake van klassieke substitutie zonder functionele toegevoegde waarde? Volgens mij moeten we de unieke eigenschappen van Google Glass nog ontdekken. Misschien moeten deze eigenschappen, en de unieke toepassingsmogelijkheden, nog wel bedacht en ontwikkeld worden.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *