Sugata Mitra over het onderwijs als zelf-organiserend systeem (#in)

Sugata Mitra's meest recente TED-presentatie staat nu online. In zeventien minuten tijd laat hij weer zien dat kinderen uit zichzelf kunnen leren met behulp van internettechnologie. Volgens Mitra is dat vooral relevant omdat elk land regio's kent waar een gebrek is aan docenten, terwijl de behoefte aan goed onderwijs juist daar erg groot is.

If children have interest, education takes place.

  Onderwijs positioneert hij als een zelf-organiserend systeem. In zo'n systeem ontstaat een structuur zonder expliciete interventies van buitenaf. In een dergelijk systeem groeit volgens Mitra ook "emergence": een eigenschap die nog niet eerder is opgemerkt als functioneel kenmerk van dat systeem. Hij stelt daarom:

Education is a self organizing system, where learning is an emergent phenomenon.

 

Ik heb Mitra nu een aantal keren horen spreken (live en online), maar het blijft indrukwekkend. Een aantal anecdotes zijn hetzelfde, andere verhalen nieuw. Bijvoorbeeld de voorbeelden waarin kinderen Google gebruiken om Italiaans of wiskunde te leren. Wat mij betreft 'verplichte kost' voor elke docent (in opleiding).

Dit jaar hoop ik hem te zien tijdens dé Onderwijsdagen en tijdens het School Forum van de Online Educa Berlijn.

Via Will Richardson.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. The story that is told by mr Mitra is for me the most importnat one between aal the TED talks that I have seen. What he tells us is that we should feed the desire for learning as a higher priority even then the teaching. From the desire for learning a search for teachers will follow in a natural drive. Internet can deliver almost any knowledge, if only kids seek.
    Education of children all arround the globe will prove to be the only possibility for the world to survive.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *