Kloof tussen privégebruik en onderwijsgebruik van social media (#in)

Er is bij studenten sprake van een grote kloof tussen het gebruik van nieuwe technologie in de privésituatie en in onderwijssettings. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek van Swapna Kumar, waarover zij schrijft in The Net Generation’s Informal and Educational Use of New Technologies. De meerderheid van de in het onderzoek participerende studenten gebruikt social media overwegend op een passieve manier.

Deze studenten willen meer gebruik maken van social media in het onderwijs. Zij waarderen het als docenten bijvoorbeeld online video en podcasts gebruiken (mits niet te lang en relevant). Bijna de helft van de studenten wil ook blogs inzetten in het onderwijs.

Opvallend is dat studenten niet willen spreken over gebruik voor het onderwijs, maar liever een onderscheid maken tussen het gebruik van technologie op verzoek van docenten en het vrijwillig gebruik van technologie. Zij gebruiken social media dus wel vaak om te leren, maar niet om 'onderwezen te worden'.

Deze nuance wordt in veel onderzoeken naar het gebruik van social media door lerenden, niet aangebracht. De auteur concludeert onder meer:

These findings made it apparent that the phrase ‘educational use’ would have to be qualified as: a) professor use or student use and b) the use of each tool separately or a combination thereof in a survey before the usefulness of those applications for learning could be assessed by students.

De bevindingen uit dit kleinschalig onderzoek sluiten voor een groot deel aan bij resultaten van meer grootschalige onderzoeken, die ook in dit artikel worden samengevat.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *