Eén van de factoren die e-learning beïnvloedt, is de ontwikkeling van internettechnologie. De nieuwste inzichten op dit terrein worden door Mary Meeker’s 2014 Internet Trends Report in beeld gebracht. Wat valt mij daarbij het meeste op, ook als ik kijk naar e-learning?
In mijn boek over e-learning trends en ontwikkelingen besteed ik ook aandacht aan de technologisering van de samenleving. Onze samenleving wordt in al haar facetten doordesemd met informatie- en communicatietechnologie (met name internettechnologie).
Meekers vat dit in haar overzicht mooi samen. De meest opvallende voorbeelden zijn:
- De verkoop van tablet PC’s groeit sterker dan de verkoopcijfers van de PC ooit hebben gedaan. Dat betekent m.i. ook dat leren steeds vaker via mobiele devices zal plaats vinden.
- Elke nieuwe computer ontwikkeling wordt 10x zo vaak geadopteerd dan de vorige ontwikkeling. Het mobiele internet wordt bijvoorbeeld 10x zo vaak gebruikt dan internet via de desktop.
- De bedreigingen op het gebied van cyberveiligheid worden steeds intenser. Onderwijsinstellingen, opleidingsinstituten en arbeidsorganisaties met leermanagement systemen zullen daar ook steeds vaker mee te maken krijgen.
- Organisaties zijn veel minder afhankelijk van venture capitalists. In vergelijking met het jaar 2000 ontvangt nu 50% minder bedrijven dergelijk kapitaal. De kans op een zeepbel is daarmee veel kleiner geworden.
- We gaan steeds meer informatie delen, maar met een steeds kleinere groep vrienden. Deze ontwikkeling kan haaks staan op massive open online courses, behalve als we binnen deze cursussen ook in kleine groepen gaan leren.
- Het internet wordt losgekoppeld. Voor elke functionaliteit komt één app. Als deze ontwikkeling ook op het gebied van leren en ontwikkelen doorzet, impliceert dit het einde van de leermanagement systemen of elektronische leeromgevingen zoals we die nu kennen.
- Content wordt steeds compacter. Denk aan lijstjes, quizzes, korte video’s of korte uitleg. Daarbij vraag ik me af of je hiermee wel verdiepend leren kunt bevorderen. Maar wellicht dat we content op termijn meer gaan ontkoppelen (undbundling). Verdiepende content bestuderen we dan via e-reader achtige applicaties. Het monitoren van de voortgang, formatief toetsen, online video en communiceren doen we dan via het mobiele internet en aparte apps.
- We maken ook gebruik van internet voor lokale activiteiten (zoals het reserveren van een restaurant). We zullen internettechnologie, verwacht ik, ook vaker gebruiken terwijl we face-to-face met elkaar aan het leren zijn.
- Dankzij technologie als WhatsApp of Tinder daten we meer dan we ooit deden.
- Nieuwe sensoren in smartphones leiden tot het verzamelen van meer big data. Welke sensoren gaan we op het gebied van e-learning gebruiken voor learning analytics?
- We verzamelen massa’s data, maar analyseren daar maar een fractie van. Dit geldt m.i. ook voor educatieve data.
- Chinese technologiebedrijven kopiëren niet, ze vernieuwen. En hun belang op wereldschaal neemt toe. Vier van de 20 bedrijven met de hoogste markwaarde komen uit China.
- 60% van de top 25 van Amerikaanse technologiebedrijven is opgericht door eerste of tweede generatie migranten.
Meekers besteedt geen aandacht aan e-learning. Dat zegt natuurlijk ook wel wat. In vergelijking tot media, telecom, de financiële wereld of de consumentenmarkt, is ‘leren en ontwikkelen’ een niche. De relevantie van deze ontwikkelingen voor leren, opleidingen en onderwijs is m.i. evident. Al zijn er wel nog vragen te beantwoorden.
Update 30 mei 2014: In een meer uitgebreide versie van deze presentatie staat Meekers wel kort stil bij onderwijs en online leren. Lees ook het commentaar van Phil Hill.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie