Wat maakt een online educatieve video uitdagend?

Binnen het onderwijs maken we steeds vaker gebruik van online video. En we beschikken over steeds meer kennis over waar een uitdagende educatieve online video aan moet voldoen.

Online video
Foto: Rego Korosi

Melanie Hibbert van de Columbia University heeft op basis van een analyse van data van hun video platform en op basis van interviews met 10 studenten in een artikel beschreven waar uitdagende educatieve online video’s aan moeten voldoen. Daarbij gaat het om animaties, documentaires, interviews, weblectures, simulaties of nagespeelde scenario’s.

Haar belangrijkste conclusies zijn:

  • Video’s worden vaker bekeken naarmate sprake is van een directe relatie met opdrachten binnen een cursus. Dat wil zeggen dat de video vaker wordet bekeken naarmate de noodzaak om deze video te bekijken groter is (nodig om een voldoende te behalen). Inbedding in het curriculum is dus erg belangrijk).
  • Een goede video bevat informatie die je niet via geschreven tekst kunt verstrekken. Bijvoorbeeld een demonstratie van presentatietechnieken.
  • Lerenden hebben de gelegenheid om over de video van gedachten te wisselen.
  • Lerenden bekijken de video gemiddeld vier minuten per keer. Langere video’s worden in etappes bekeken. Toch raadt Hibbert af om hoorcolleges van 45 minuten op te nemen en als vervanging van hoorcolleges online te zetten. Knip inleidingen in kleinere fragmenten op.
  • Meer dan 90% van de lerenden bekijkt de video’s op een PC of laptop. De studenten gebruiken tablets en smartphones in geringe mate om video te bekijken.
  • De aanwezigheid binnen video’s van docenten die op een goede manier (met humor en ervaringen) kunnen presenteren, bevordert de motivatie om video’s te bekijken.
  • Online video’s zouden multimedia moeten bevatten (andere audiovisuele elementen), en niet alleen ‘pratende hoofden’.
  • Er is geen eenduidig beeld of lerenden het belangrijk vinden dat educatieve video’s professioneel gemaakt zijn. Ze moeten in ieder geval van een behoorlijke kwaliteit zijn.
  • Lerenden maken op een verschillende manier gebruik van online video. Hibbert raadt daarom aan om lerenden de gelegenheid te geven online video’s te downloaden zodat zij de video’s kunnen gebruiken zoals zijn willen.

Hibbert geeft een aantal bruikbare tips. Ik vermoed overigens wel dat er een verschil is tussen live video (waarbij lerenden real time kunnen interacteren) en video opnames. Ook gaat zij niet in op de waarde van weblectures voor degenen die hoorcolleges ook hebben bijgewoond. Verder kun je soms vragen inbouwen binnen video’s waardoor je lerenden wellicht ook langer dan 4 minuten kunt boeien.

Tenslotte vraag ik me af of het device van grote invloed is op tijd die je geboeid naar een video kijkt. We kijken immers ook langer dan 4 minuten op TV naar een film. Of ligt het aan de vele andere programma’s en informatiekanalen die we via een computer tot onze beschikking hebben?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *