Werkplekleren van docenten valideren (#in)

Hoe kun je informeel leren en werkplekleren van onderwijsgevenden valideren en certificeren? Die vraag staat centraal in de publicatie Meerdere wegen naar professionalisering van Marja van den Dungen en Wouter Smit (een uitgave van het Ruud de Moor Centrum).

Onderwijsgevenden zijn anno 2010 niet meer een leven lang bekwaam. Zij zullen zich moeten blijven ontwikkelen, en kunnen dat ook doen via informeel leren, werkplekleren en netwerkleren (ook via ICT). Hoe verbind je daar echter een 'civiel effect' aan? Daar wordt vanuit beleid en onderzoek weinig aandacht aan besteed.

Het rapport bestaat uit een theoretische verkenning en een praktijkverkenning. De eerste verkenning biedt inzicht in het waarom (visie), waartoe (doelen), wat (inhoud), waarmee (instrumenten) en effecten. De praktijkverkenning levert vanuit het perspectief van verschillende actoren ankerpunten op voor de koppeling aan het valideren en certificeren van informeel leren.

De onderzoekers pleiten er voor om in lerarenopleidingen en in de HR-cyclus van onderwijsorganisaties meer aandacht te besteden aan de uitkomsten van informeel leren. De EVC-procedure wordt gezien als de meest bruikbare manier om informeel en werkplekleren van onderwijsgevenden te valideren en te certificeren. Het gebruik van online leren heeft volgens Van den Dungen en Smit ook veel potentie.

De auteurs bevelen ook aan dat onderwijsgevenden zelf meer verantwoordelijkheid nemen voor hun loopbaanontwikkeling en gebruik maken van instrumenten hiervoor, waarmee leerlingen ook tijdens de opleiding worden geconfronteerd (zoals het e-portfolio). Beroepsgroepen zouden bijvoorbeeld moeten investeren in een bewustwordingsproces ten aanzien van alternatieve vormen van professionalisering. Datzelfde geldt voor onderwijsinstellingen, die andere vormen van leren en EVC ook meer zouden moeten inbedden in het HR-beleid.

Het rapport bevestigt in feite dat, als het gaat om professionalisering van onderwijsgevenden, er nog steeds te sterk gedacht en gehandeld wordt vanuit het paradigma van de training, cursus en opleiding. De kansen die meer informele vormen van leren bieden, worden -als het gaat om docentprofessionalisering- onvoldoende benut. Voor mensen die zich al langer bezighouden met deze materie, vormt dit inzicht weinig nieuws. Voor menig HR-manager van een onderwijsorganisatie kan dit rapport echter 'oog openers' bevatten. Hoop ik.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *